Doc Lounge visade i veckan dokumentären ”Westwood: Punc, Icon, Activist”, om en av de mest kulturellt inflytelserika provokatörerna: punkare, modeskapare, affärskvinna och adelsdam, Vivienne Westwood.
Doc Lounge hör till det mera spännande i Helsingborgs kulturliv. Återkommande visas nya dokumentärfilmer på olika visningsställen. I onsdags kväll var det dags för höstens andra visning. Den ägde rum i Mindparks lokaler ute vid Campus: brittiska ”Westwood: Punc, Icon, Activist”, gjord av Lorna Tucker (2018).
Filmen är ett fascinerande porträtt av i dag 77-åriga Vivienne Westwood, legendarisk modeskapare, men också som filmtiteln anger mer än så, provokatör, rebell, miljöaktivist. Hon levde länge med Malcolm McLaren, punkbandet The Sex Pistols manager. I filmen visas bilder av en yngre Vivienne med taggig punkfrisyr. Kanske var det hennes klädidéer som påverkade punkarnas image.
Hursom, i filmen säger hon kaxigt att ”det var vi som uppfann punken”. Och så visar hon t-tröjan som hon designade den gången med ordet Destroy över ett hakkors och så under det ”I am an antichrist”, hämtat ur en Sexpistol-låt med texten:
”I am an antichrist/I am an anarchist,/don’t know what I want/but I know how to get it/I wanna destroy the passer by/’I wanna be anarchy/”
En av filmens starkaste scener är när vithandskade museimänniskor försiktigt hanterar Westwoods avsiktligt trasiga punkkläder, som förvaras på prestigefyllda Victoria and Albert Museum i London. Men när filmaren ber henne berätta om sin punktid fnyser hon och har inte lust att fördjupa sig i ämnet, ”jag tänker inte tråka ut mig med dem”.
Filmen skildrar Vivienne Westwood som modedesigner och som en klädskapare vars kreationer inte är är gjorda för att förstärka sexuell utstrålning utan för att signalera livsglädje, med huvudpersonens egna ord.
I filmen framstår hon som en levnadsglad kvinna med obändig kreativitet och en lust båda att själv göra kläder och att använda dem och showa i dem.
Många kritiserade henne. Men hennes framgångar överröstade kritikerna. Två gånger blev hon utnämnd till Årets modeskapare i England. Samtidigt skapade hon ett globalt affärsimperium, Vivienne Westwood Ltd, med butiker ibland annat Kina, Thailand och USA. Då har företaget utvecklats från 70-talets punkklädaffär på Kings Road i London, SEX.
Och någonstans på vägen blev hon som framgångsrik affärskvinna adlad av drottning Elisabeth. Därmed omvandlades Sex Pistols Punk-Vivienne till Dame Vivienne – men bär fortfarande decimeterhöga klackar.
Spänningarna mellan kreativitet och business följs i dokumentären, men bara som ett sidospår. Mera utrymme ägnas hennes miljöengagemang, i särskilt Greenpeace.Filmaren Lorna Tuckers huvudintresse är att berätta om den i alla avseenden färgsprakande och levnadsglada huvudpersonen och om modebranschen som en både glamorös och skoningslös värld.
Doc Lounges sista visning för i år genomförs den 7 november med filmen Leslie Brinner. Regissören Stefan Berg finns på plats för ett samtal modererat av helsingborgska dokumentärfilmaren Caroline Troedsson.
Bilden på punk-tröjan publicerad med tillstånd från Victoria and Albert Museum i London. Youtube-filmen härunder är dokumentärens officiella trailer.