Med Ship to Gaza från Napoli till Palermo

LOGGBOK SHIP TO GAZA

Tre segelfartyg ur Ship to Gazas Freedom Flotilla seglar nu över Medelhavet mot Gaza, dit de beräknas anlända 31/7 eller 1/8. Om skeppen inte kapas av israelisk militär på internationellt vatten, som skett tidigare.

På Facebook har jag rapporterat om segelfartyget Freedoms färd från Napoli till Palermo på Sicilien. De åtta avsnitten återpubliceras här. Vi var 14 aktivister ombord, jag en av dem. Det handlar om solidaritet med den palestinska befolkningen i Gaza, om att möta våld med icke-våld – och om att aldrig ge upp.  

1 FREEDOM VID KAJ 21 I NAPOLI

#shiptogazasweden #freedomflotilla

En israelisk domstol i Jerusalem har utfärdat en konfiskeringsorder gällande två norska fartyg i Freedom Flotilla, för närvarande i Italien på väg mot Gaza för att utmana den olagliga israeliska blockaden. Fartygen sägs vara ett stöd till terroristorganisationen Hamas. Deras värde uppskattas till 750 000 kronor. De ska säljas och pengarna ska skänkas till två israeliska familjer som drabbats av Hamas terrorism.

Jag står på Kastrup beredd att gå ombord på planet till Napoli, där jag ska ansluta till Ship to Gazas fartyg Freedom för att färdas därifrån till Palermo på Sicilien när jag på mobilen läser den obehagliga nyheten. Fantasin skenar. Kommer italiensk polis att tillåta israelisk militär att i Napolis hamn ta över båtarna? Eller är det bara ”fake news”? Förresten, det finns tre svenska skepp och ett norskt i årets konvoj. Vad menar domstolen? Dålig koll på basfakta.

I Napoli blir jag varmt välkomnad ombord på Freedom, som ligger vid Molo Immacolatella i Napolis gigantiska hamn, vid kaj 21, inte långt från den plats där färjorna till Capri går. Kristian visar mig en skiss över vem som ligger i vilken koj. Vi är fjorton ombord den stora tvåmastade segelbåten. Jag sover på en brits vid matbordet i kajutan.

Ship to Gazas fartyg har välkomnats överväldigande, berättar Jeannette Escanilla, ordförande i svenska Ship to Gaza. Hon berättar om den stora demonstrationen kvällen innan, som utgick från platsen framför stadshuset. Bortåt 2000 deltog i demonstrationen, som var en av många programpunkter under fem dagar.

Samma kväll vandrar jag till Neapels hjärta, den gamla fästningen Castell Nuovo nära hamnområdet. På den vackra borggården genomför ”Musiker för Palestina” en fem timmar lång solidaritetskonsert.

Fredag morgon berättar Jens Marklund, Freedoms kapten, att fartyget ska lämna Napoli klockan 13. Färden går vidare, hittills 3 000 sjömil.

Han berättar om en incident kvällen innan. Två män i våtdräkter började dyka alldeles invid Ship to Gazas båda skepp. Jens menar att det rörde sig om knäppskallar. Kanske ville de provocera och skrämma.

– Men vi kommer att själva dyka runt båtarna för att kontrollera att allt är ok. Vi vet att våra fartyg saboterats tidigare, i Grekland, till råga på allt med människor ombord.

Just som jag ska sända i väg loggen kommer ingen mindre än Napolis borgmästare Luigi de Magistris och hälsar på ombord och låter sig TV-intervjuas framför Ship to Gazas båtar.

Samtidigt dör min dator, batteriet tömt, skyndar mig att ladda det innan vi lämnar Napoli.

Nu är flytvästen på och bakom örat finns ett litet sjösjukeplåster. Seglen ska hissas. Till havs!

2 ÖVER HAVET SÖDERUT

Freedoms motor fungerar inte. Vad beror det på? Vi talar om gårdagskvällens dykare som höll till i närheten av Ship to Gazas båda båtar i Napoli. Fantasin skenar. En i besättningen dyker runt och besiktigar fartygets delar under vattenytan, utan att se något. Elektrikern ombord, Tobbe Larsson jobbar intensivt. Kortslutning på något vis, gissar han. Till slut kommer diagnosen, det är problem med startbatteriet, inget konstigt, går att fixa provisoriskt. Två timmar försenade lämnar vi lättade Kaj 21 i Napoli med kurs söderut, mot Palermo på Sicilien.

Motorn är bra att ha då det gäller att smidigt ta Freedom ut ur Napolis väldiga hamnområde. Men så snart vi är ute till havs hissas storseglet. Vinden är gynnsam, vågorna mjuka. Vi styr mot söder på kryss.

Freedom byggdes 1976 på ett varv i England, som skolfartyg för seglare. Senare köptes det av en familj som tänkte använde det som husbåt.

Segelfartyget Estelle som beslagtogs av israelisk militär var äldre, från 1923. En israelisk domstol dömde Israel till ett miljonskadestånd.

Freedoms kapten Jens Marklund besökte Tel Aviv i samband med rättegången. Han inspekterade Estelle, som lämnats åt väder och vind med dörrar och fönster öppna. Duvor hade flyttat in och förvandlat det en gång så vackra fartyget till ett vrak bortom all räddning.

Första gången jag färdades med Ship to Gaza var på Estelle, från Malmö till Helsingborg. Resan var kort men triggade fantasin. Under andra världskriget gick gränsen mellan krig och fred just här genom Sundet. Tänk om Ven eller någon av de båda kustlinjerna varit Gazaremsan, där bortåt två miljoner människor levde i stor i misär.

Den här resan är annorlunda. Sista etappen går från Palermo till Gaza. Två dagar i Palermo används till utbildning i ickevåldsmotstånd. Ship to Gazas arbetar konsekvent med ickevåld, att aldrig möta våld med våld.

Ska – tyvärr – inte följa med på den avgörande etappen. Dess strapatser är nog ingenting för mig. I stället ser jag min uppgift som att bryta tystnaden kring Gaza, världens största utomhusfängelse.

Den uppgiften är mera angelägen nu än någonsin. Om inget görs kommer Gaza att vara obeboeligt, enligt FN-prognoser. I området lever i dag 1,9 miljoner människor, tre fjärdedelar av befolkningen har status som flyktingar. De flesta har inte tillgång till rent vatten, än mindre till el, byggmaterial, mediciner.

Israel har genomfört tre skoningslösa krig i Gaza, 2008-09, 2012 och 2014. Till det kommer israeliska reaktioner mot den palestinska ”The Great March of Return” under våren.

Demonstranterna möttes av krypskyttar. Med skarp ammunition avrättades över 130 palestinier, över 4000 skadades, 15 000 fick skador av tårgas. Bland de nedskjutna fanns barn, sjukvårdspersonal och journalister med västar som markerades deras roller.

Det som skedde vid gränsen mellan Israel och Gaza har jämförs med Sharpvillemassakern i Sydafrika 1960, då 69 personer dödades och Bloody Sunday i Nordirland med 14 dödade.

Den israeliska arméns våld mot den palestinska befolkningen i Gaza, med reservationslöst stöd av USA är ofattbart och ohyggligt.

Just därför är det nödvändigt att fortsätta att segla mot Gaza, i solidaritet med ett drabbat folk.

Bilden ovan: Jeannette Escanilla, ordförande i svenska Ship to Gaza styr båten under sitt pass på Freedom.

3 OM ICKEVÅLD MEDAN ”FREEDOM” NÄRMAR SIG SICILIEN

Delfiner dansar nära Freedom som färdas söderut genom Medelhavet, genom en röd magisk skymning. Inte ett fartyg syns runt horisonten Vi talar om icke-våld, det som är Ship to Gazas allra viktigaste princip.

Kristian Svenberg deltog i segelfartyget Estelles färd till Gaza, både som aktivist och skeppsläkare. Estelle var fortfarande på internationellt vatten men Gaza var inom synhåll i den ödesstund på förmiddagen när tungt beväpnade israeliska soldater tog sig ombord och kapade skeppet.

Vid det laget hade aktivisterna svetsat järnplåtar runt styrhytten för att försvåra Israels kapning av fartyget.

Dessutom hade delar av besättningen krokat arm runt styrhytten med samma syfte.

– En av dem var en och britt några och åttio år. Han hade haft hjärtproblem och jag avrådde honom att göra motstånd. Men han insisterade och blev nedskjuten med elgevär liksom många av de andra runt styrhytten.

Elvapen slår ut den träffades muskelsystem. Man bara faller ihop, förvandlad till ett hjälplöst knyte. Det är normalt inte dödande, men soldater som träffas blir försatta ur stridbart skick.

Kristian satt själv på däck i en annan del av fartyget och gav upp omedelbart.

Han minns särskilt att det bland de israeliska soldaterna fanns en läkare med revolver i bakfickan.

De unga israeliska soldaterna var tungt beväpnade med tunga kpistar och andra vapen. Hade någon knuffat dem överbord hade de sjunkit till botten och drunknat.

– Det är meningslöst att det i det läget göra motstånd, det höjer konfliktnivån och kan medföra att soldater gör oöverlagda saker. Alla förlorar på det.

Jeannette Escadilla, ordförande i svenska Ship to Gaza och i år ombord på Freedom, deltog i 2016 års aktion Women for Gaza.

– Vi gjorde inget motstånd alls. Vi satt på golvet med framsträckta händer med handflatan uppåt för att visa tydligt att vi inte hade några vapen.

Ickevåldsteoretikern Gene Sharp har definierat ickevåldets metod:

”Ickevåldsaktivitet är en teknik med vilken människor, som förkastar passivitet och underkastelse, och som ser kamp som väsentlig, kan utkämpa sin konflikt utan våld.

Till saken hör också att ickevåld som kampmetod är överlägset effektivare än våld. Två forskare undersökte över 300 konflikter under perioden 1900 – 2006 och fann att ickevåldskamp segrade i 53 procent av fallen, jämfört med 26 procent i de konflikter som utkämpades med våld.

Bilden ovan: Kristian Svenberg vid rodret. Bredvid honom Jeannette Escanilla.

4 FREEDOM FLOTILLA SEGLAR IN I PALERMO

Siciliens blå berg med dolda vulkaniska aktiviteter är bleka silhuetter från däcket på Ship to Gazas Freedom på väg från Napoli till Palermo, som med 750 000 invånare är öns huvudstad.

Allt är fejat och fint ombord. Många i besättningen lämnar skeppet i Palermo, också jag, nya tar över för den sista etappen till Gaza.

Vinden är svag, men vi är ute i god tid och farten hålls nere. Vi färdas bara med fyra knop västerut. Snart ska seglen bärgas.

Lojt havsskådande övergår i intensivt gemensamt slit.

Freedom är en så kallat ”ketch”, ett tvåmastat fartyg med fyra segel. Skeppet är i gott skick, om än slitet efter ett långt liv på haven. Med 14 personer ombord har vi levt utan mycket till privata utrymmen. Vi har varit en kosmopolitisk besättning, som talat många språk i en härlig blandning, engelska, svenska, spanska, franska, rentav lite arabiska och persiska.

Här är svensk-iranske Ferry Sarpooshan, som kom till Sverige för 35 år sedan. Han är bergsingenjör och har varit med om att bygga tunnelbanorna under Stockholm.

– Hela staden är som en ost. Jag känner nog bättre till Stockholm under jord än ovan.

Francisco Canales är spanjor och andrestyrman, kommer från staden Huelva.

Yousef Samour är palestinier, men född i Nya Zeeland, hans föräldrar flydde under det första kriget 1948. Nu lever han i Dubai.

Göteborgska Ulrika Marklund har med otrolig finess fixat det mesta av den goda maten ombord åt 13 ständigt hungriga passagerare.

Klara Gibson skriver en sång, som blir färdig på väg till Palermo, ”On the Freedom ship to Gaza”, där det bland annat heter:

”On the freedom ship to Gaza

We want the world to know

That everyone can make a change

Even though it’s slow

We’ve got no fear

Of spreading hope

Sailing on a boat

On the freedom ship to Gaza

För oss som ska lämna skeppet i Palermo känns det vemodigt. Också därför att alla är beredda på att samma sak ska hända igen, att israeliska soldater på internationellt vatten kapar fartyget och sedan ser till att det aldrig mer går att använda.

Det troliga är dessvärre också att de flesta svenska medier sannolikt rapporterar om en sådan folkrättsvidrig kapning med en gäspning. Något som upprepas flera gånger, alltså de israeliska kapningarna, kan ju tydligen inte vara en ”nyhet”.

Freedom Flotillas fyra fartyg lämnade skandinaviska hamnar i våras och har på lite olika vägar tagit sig hit till Medelhavet. Utanför Palermos hamn ska fartygen återförenas ett bestämt klockslag för att gemensamt segla in i hamnen. Länge är havet tomt, men så kommer alla skeppen. Allt går efter tidtabellen med stor precision.

Tyvärr får fartygen ingen gemensam kajplats. En stor folkmassa väntar där den norska båten lägger till för en välkomstceremoni som följs av en stor demonstration genom Palermo med tusentalet deltagare, för solidaritet med Ship to Gaza och solidaritet med Aquarius, det av Läkare utan gränser ägda skeppet som nyligen bärgade 600 flyktingar, som den nya italienska regeringen vägrade släppa in i landet.

I hamnen väntar en grupp italienska journalister på Freedom. De är utsända av Italiens ledande TV-kanal RAI-1, går ombord och gör en fyllig intervju med Ship to Gazas ordförande Jeannette Escanilla.

5 ICKE-VÅLDSTRÄNING I PALERMO

Palermo på Sicilien blir den sista staden innan Ship to Gazas tre fartyg i Freedom Flotilla fortsätter den långa och avgörande färden till Gaza. Den beräknas ta nio eller tio dagar.

Välkomnandet i Palermo har varit överväldigande. Palermo har utnämnt staden till ”capitale di solidariettá con la Palestina”. Stadens borgmästare har besökt en av båtarna. Tusen Palermobor demonstrerade sin solidaritet. Det har varit som en stor folkfest.

Nu väntar allvaret.

Tidigare år har israeliska soldater kapat båtarna på internationellt vatten i strid mot internationell rätt. De flesta tror att något liknande kommer att hända också i år. Hur ska man förhålla sig om beväpnade israeliska soldater tar sig ombord också i år?

Frågan diskuteras ingående på tre icke-våldsseminarier i Palermo. Platsen är i skuggan på en stor gård mellan en kyrka och ena sidan och ett mottagningscentrum för flyktingar på den andra.

Ship to Gaza arbetar med icke-våld, enda sättet att övervinna Israels militär. Men icke-våld hur?

Jeannette Escanilla, Ship to Gazas ordförande, deltog för två år sedan i Womens Boat to Gaza. Hon berättar:

– 80 sjömil från målet i Gaza städade vi båten och packade våra saker. Vi kokte 60 ägg, tog fram vattenflaskor, såg till att ha våra pass och mediciner på oss och förutbestämde platser på båten där var och en skulle sitta i det kritiska ögonblicket. Och de saker som vi inte ville att israelerna skulle komma över kastade vi i havet.

Först ringde en kvinna och uppmanade båten att vända.

– När vi vägrade tog en manlig röst över och meddelade att de kommer att ta över båten om 15 minuter.

Det var unga soldater, mellan 22 och 25 som kapade båten.

– De tog ner alla flaggor och banderoller och kollade noga utrymmena nere i båten. Vi satt alldeles stilla med uppåtvända handflator för att visa att vi är fredliga människor.

– Ockupanterna hade med sig mat och vatten till oss, men vi tog inte emot den. De filmade oss hela tiden och villa gå ut i medierna med propaganda om att de var trevliga mot oss kvinnor.

Den arabiska TV-kanalen al Jazeera hade ett team med på färden.

– De separerades från oss andra och fick all sin utrustning förstörd.

Under årets Freedom Flotilla deltar åter al Jazeera, som med hjälp av satellittelefoner kommer att direktsända från båtarna så länge det överhuvud är möjligt. Detsamma gör journalister från PressTV UK.

En av deltagarna på ”Freedom”, som jag färdats med från Napoli till Palermo berättar om diskussionerna mellan aktivisterna på båten inför sista sträckan:

– Vi är eniga i allt om icke-våld. Vi ska agera säkert så att också soldaterna känner sig säkra och inte hotade.

Till gården där icke-våldssamtalen pågår kommer Palestinas ambassadör i Italien, Dra Mai Alkala och har med sig traditionella palestinsk mat till alla deltagande aktivister.

Oväntat vill en parlamentsledamot från Jordanien, juristen Yehya Mohammad al-Saud följa med på färdens sista etapp mot Gaza.

6 I VÄNTAN PÅ AVFART MOT GAZA

Ship to Gazas ”Freedom Flotilla” ligger fortfarande kvar i Palermos hamn. Många bestyr måste klaras av innan avfarten. Allt måste vara på rätt plats, ingenting får tas för givet, inför den långa färden till målet i Gaza.

Samtidigt möter skeppen sympati och solidaritet från lokalbefolkningen.

Vid en manifestation på onsdagskvällen döptes hamnen om till Yassir Arafats hamn. På det viset markerade stadens ledning sin solidaritet med det palestinska folkets kamp mot en oförsonlig och totalt övermäktig israelisk militärmakt som utan minsta respekt för mänskliga rättigheter har förvandlat Gazaremsan till ett utomhusfängelse för 1,9 miljoner människor.

Ingen kan fly från krigshot. Få eller inga har tillgång till rent dricksvatten. Tillgången till elektricitet är nyckfull och kortvarig. Sjukvården har enorma problem. Nödvändiga mediciner kan inte importeras. Byggmaterial är en ständig bristvara. Blockaden och krigen har slagit Gazas ekonomi i spillror.

Den senaste absurda handlingen från Israels sida är att bygga en mur i havet utanför Gazas kust, för att ”hindra palestinska dykare från att infiltrera Israel från havssidan”, enligt en artikel i trovärdiga tidningen Haaretz. Muren kommer att bestå av tre lager och vara ”ogenomtränglig” enligt Israels försvarsdepartement. På en undre mur på botten byggs en överbyggnad av sten som kröns av taggtråd.

– Denna havsmur kommer att bli unik i världen, skröt Israels rabiate försvarsminister Avigdor Lieberman. Han har flera gånger hotat att bomba Assuandammen i Egypten, vilket skulle leda till en tsunamivåg som skulle kunna utplåna alla Egyptens odlingsbara områden längs Nilen och kräva ohyggliga människooffer.

– Muren kommer effektivt att förhindra varje möjlighet att ta sig in i Israel via havet, sa Lieberman vidare till Haaretz i maj.

Till muren i havet kommer en annan mur, som byggs underjordiskt runt hela Gaza, med syfte att förhindra tunnelbyggen. Över mark kommer muren att bli sex meter hög och vara klädd med känsliga sensorer. Priset är över 800 miljoner dollar.

Utomhusfängelset blir allt kusligare.

Vi i omvärlden kan inte låta Israels politik mot Gaza och den palestinska befolkningen fortsätta. Det godtyckliga våld som Israel utövar mot Gaza kan inte få fortsätta för alltid.

Därför är Palermos beslut att utropa staden till huvudstad för solidariteten med det palestinska folket en viktig symbolhandling, liksom namngivningen av hamnen – och besöket i staden av de fyra fartygen i Freedom Flotilla tre svenska och ett norskt.

Bara tre kommer att fara vidare, till följd av problem med bemanningen av ett av de två mindre segelfartygen. Och avfarten har blivit försenad. Från Palermo till Gaza väntar tio dagars segelfart över östra Medelhavet under årets hetaste period, utan möjlighet till hamnbesök och proviantering annat än i nödfall.

Medicinsk utrustning bärs ombord på Freedom i stora vita plastkassar, Cargo of Hope. Den ska överlämnas som gåva till befolkningen i Gaza, när skeppen kommer fram.

Jag sitter några timmar ombord på Freedom tillsammans med den delvis nya besättning som färdas vidare österut. Det är många tankar inför färden.

– Tänk om vi verkligen kommer fram till Gaza!

Jag talar med Richard Sudan, som skriver i The Guardian och ombord rapporterar live för PressTV UK. Han följer med Freedom till målet och är full av entusiasm:

– Vi kommer att direktsända så länge det går.

7 FALESTINE JAGADES AV FRANSK POLIS

Jan Strömdahl, erfaren seglare från Göteborg, lämnade Göteborg i maj på en av Ship to Gazas mindre segelbåtar, Falestine. Tillsammans med jämnstora Mairead skulle Falestine färdas genom det inre av Europa på floder och kanaler, för att nå fler människor med budskapet att den människorättsvidriga blockaden mot Gaza måste brytas.

Det blev en färd med problem, i all synnerhet när segelbåtarna skulle passera genom centrala Paris.

Ship to Gaza hade tidigt fått beviljat tillstånd av Polismyndigheten i Paris att lägga till vid Arabiska Institutet. Men när de båda fartygen lämnade dockningsplatsen i norra Paris stoppades de oväntat av fransk polis.

– Vi blev instängda mellan två slussar och kunde varken ta oss framåt eller bakåt, berättar Jan Strömdahl, när jag träffar honom i Palermo.

Båtarna inspekterades minutiöst under två och en halv timme, också med dykare. Därmed blev det planerade arrangemanget omöjligt.

När fartygen till slut släpptes vidare följdes de av fyra höghastighets polisbåtar, som också hävdade att Ship to Gazas banderoller inte var tillåtna. Mycket försenade kom man fram till Arabiska institutet, bara för att få besked om att skeppen förbjöds lägga till.

– Tusentals människor följde dramat från stränderna. På vår mötesplats fanns en mängd poliser och polisbilar med påslagna sirener.

Båtarna tvingades ut i floden och drevs ut ur Seine och bort från Paris.

– Senare under resan vållade de franska myndigheterna nya problem. Vi befann oss till havs utanför Marseille, när vi prejades av en stor polisbåt som förorsakade skador på Falestine. När de insåg vad som skett tvingade de oss i stället att gå i land för att ”kontrollera dokumenten”.

Läs mer om det inträffade i kanadensiska Real News:

https://therealnews.com/stories/after-france-condemns-israels-killings-in-gaza-french-police-obstruct-freedom-flotilla

8 FREEDOM FLOTILLA SEGLAR MOT GAZA

På söndagen lämnade Freedom Flotilla Palermo på Sicilien och satte segel för den sista långa etappen mot Gaza. Nu väntar nio eller tio dagars segling över öppet hav. Målet är Gaza, där Ship To Gazas tre segelfartyg kommer att överlämnas som gåva till lokala ”Unionen för jordbrukskommittéer”, som också innefattar en fiskeriorganisation, och ska använda båtarna till fiske för att kunna föda flera familjer.

Fyra fartyg har seglat från Sverige och Norge till Palermo på Sicilien. Tre fortsatte på söndagen mot Gaza, norska Al Awda (Återvändandet), en större ombyggd fiskebåt, och de svenska båtarna Freedom, en stor segelbåt som jag själv seglat med från Napoli till Palermo, och Falestine, en mindre segelbåt. Ombord på fartygen finns också sjukvårdsutrustning som gåva till Gaza.

Målet för Freedom Flotilla är att häva den illegala israeliska blockaden av Gaza, som förvandlat området till världens största utomhusfängelse. Två miljoner människor i Gaza lever i misär, utan tillgång till fungerande el, rent vatten, nödvändig elektricitet eller en rad andra fundamentala livsförnödenheter. Till skillnad från situationen i andra kris- och krigsområden kan Gazaborna inte heller fly, Israel har stängt gränserna.

Allt talar dessvärre för att den israeliska militären inte kommer att låta Freedom Flotilla överlämna segelfartygen med last till Gaza. Hittills har alla Ship to Gazas fartyg kapats på internationellt vatten i strid mot gällande internationell rätt, mer eller mindre hårdhänt. Aktivisterna ombord har förhörts, fängslats och utvisats. Ofta har de berövats sina ägodelar, som då författaren Henning Mankell fick sin dator konfiskerad.

Själv lämnade jag Palermo och Ship to Gazas ”Freedom” efter ett sista besök ombord på fartyget på fredagskvällen. Det var känslosamt att säga hej till de tolv ombord som nu utsätter sig för seglatsens strapatser och framförallt för en möjlig konfrontation till havs med den israelisk militär. En tänkbar kapning kommer att mötas utan motstånd, med icke-våld och utsträckta händer.

Beräknad ankomst till Gaza är 31 juli eller 1 augusti.

”Vi vet att folket i Gaza väntar på oss”, skriver Ellen Hansson ombord på segelfartyget Freedom, på Ship to Gazas blogg:

https://stg2018.wordpress.com/ready-for-departure-to-gaza/