På måndag inleds den 23:e kammarmusikfestivalen i Båstad, en av årets återkommande kulturella höjdpunkter. I år har festivalen fått en ny konstnärlig ledare, pianisten Roland Pöntinen. Festivalen presenterar också en serie med nio radiopoddar om kammarmusik.
Kammarmusikfestivalen i Båstad presenterar sin poddsatsning så här:
”Ett radioprogram om kammarmusik i allmänhet och kammarmusik i Båstad i synnerhet.
Vår podd handlar om allt från samtalen före konserten till känslan som dröjer sig kvar efter att musikerna hoppat i limousin med destination flygplats. Högt till tak med andra ord.”
Den första podden har gjorts av Barbro Hedvall och Camilla Lundberg, andra av bl a festivalens tidigare konstnärliga ledare Karin Dornbusch, och årets nytillträdande, Roland Pöntinen och av pianisten Hans Pålsson.
Det som utmärker Båstadfestivalen bland svenska musikfestivaler är förutom en hög ambitionsnivå att man håller sig med en festivalens huskompositör, som är närvarande hela veckan och får flera verk uppförda.
I år är det Lisa Streich, en ung kvinnlig kompositör som gör mer ljudsammanställning än ”gammaldags musik”, vad som nu benämns ”ljudkonst”. Det är en konstform som ibland utesluter musiker.
Många spännande internationella musiker kommer till Båstad, en del av dem spelar tillsammans ibland utan att ha träffats innan.
På festivalens program finns både ”Good old Ludvig van” och avantgardistisk ny musik och ljudkonst i en skön blandning.
Festivalen har också pedagogiska ambitioner. Per Nyrén svarar för fler fylliga konsertintroduktioner som står som egna programpunkter.
Sveriges Radio har dessvärre hoppat av, till följd av bristande ekonomi, sägs det. P2 har annars varit en återkommande gäst i Båstad, med många inspelade konserter som sänts senare plus en och annan direktsändning. Men inte i år, tyvärr.
Bilden: Två gånger Roland Pöntinen, Båstad kammarmusikfestivals nye konstnärlige ledare, med Barbro Hedvall i mitten. De två svarar för festivalens podd nummer åtta.