Val, påverkan och propaganda var titeln på ett av lördagens seminarier under Gräv 18, Föreningen Grävande journalisters årliga möte, som genomförts på Arenan i Helsingborg.
Utgångspunkten för debatten under Gräv 18 var den oro många känner för att också höstens svenska val ska kunna manipuleras, på ena eller andra viset. En paneldebatt diskuterade insiktsfullt ämnet och vad som kan göras för att förhindra påverkan.
DN:s Måns Mosesson berättade pedagogiskt hur ”trollindustrin” gjorde en världsnyhet av en artikel i Kristianstadsbladet. Det kom att heta att ”ett nytt klientel” urinerade, bajsade och onanerade i kyrkan. Högerextrema Fria Tider tog upp artikeln och tolkade ”nytt klientel” som romer eller muslimer.
I själva verket handlade det om att en metadonklinik för missbrukare öppnats nära kyrkan. Men uttrycket ”nytt klientel” öppnade för förvrängningar.
En islamfientlig sida i USA plockade upp ”nyheten” som i sin tur hamnade hos en ”trollfabrik” i Makedonien, som via en sajt man döpt till USA-klingande Focus News spreds tillbaka till USA till Facebooksidor med mer än tio miljoner anhängare.
Måns Mosesson träffade i Makedonien 25-årige Ivan, som varit arbetslös i fyra år. Nu tjänade han 50 öre per klick genom att kopiera, skriva om och skruva material från främlingsfientliga i USA. För Ivan handlade det inte om ideologi utan om överlevnad.
I sin artikel skriver Måns Mosesson att sajterna från den makedonska staden Veles tycks ha haft betydelse under valspurten i USA. Deras makt låg inte i att producera själva texterna – det hade nästan alltid någon annan gjort – utan i hur skickliga de var på att sprida artiklarna på sociala medier.
I USA lästes nyheten av en Michael, Måns Mosesson träffar honom i Florida. Michaels reaktion är stark:
– Man skändar inte Guds hus, säger han. Muslimerna hatar oss kristna, okej. Islam handlar egentligen bara om politik. Det har inget med tro att göra, även om de vill få det att se ut så. De har sagt att de kommer att ta över världen, om du läser Koranen står det där. Jag vet inte precis var, men det finns där.
– Tro inte på allt du vill tro på, sammanfattar Måns Mosesson.
James Pamment, forskare vid Lunds universitet, Campus Helsingborg, arbetar med en rapport om påverkan, som ska publiceras om några veckor. Tanken är att inför höstens svenska val ta fram en handbok för ”försök till oönskad informationspåverkan”, särskilt inriktad på kommunikatörer på myndigheter runt om i landet.
– Det finns en risk för att utländska aktörer underminerar förtroendet för den svenska valprocessen.
Nya tekniker gör det möjligt att manipulera både ljud och film.
– Man kan ta ett tal och göra om det till något helt annat. Det avslöjas sannolikt snabbt, men då kan skadan vara gjord. Mycket handlar om timing.
Med sin rapport vill James Parment höja tröskeln för desinformation under valkampanjen, genom att göra folk medvetna om sådant som ryktesspridning på sociala medier och förfalskade dokument.
Mycket tyder på att det amerikanska företaget Cambridge Analytica, ägt av den ultrakonservative miljardären och Trumpmecentaten Robert Mercer, påverkade eller rentav avgjorde både den brittiska Brexit-omröstningen och presidentvalet i USA 2016. Där handlade det om sofistikerad insamling av data om åtminstone 85 miljoner människor via Facebook. Just detta och andra svårgripbara hot nämndes dock inte under debatten i Helsingborg.
En tidigare blogg om Gräv 18-seminmariet i Helsingborg finns här:
Fotnot: Dagens Nyhets avslöjande om IT-skandalen på Transportstyrelsen tog hem årets guldspade i kategorin stor dagstidning på årets grävseminarium.