Dimman över Mölle i Stellan Olssons Deadline

Stellan Olssons film Deadline från 1971, visades på SVT häromdagen i nyrestaurerad version, finns nu på SVT-Play. Filmen utspelar sig till stor del i ett Mölle drabbat av biologiska stridsmedel.

I tisdags visades SVT Stellan Olssons ”Deadline” från 1971. Filmen har länge varit svår eller omöjlig att se men har nu digitalt restaurerats. Det är en av Stellan Olssons bästa filmer och ett stycke svensk filmhistoria, menar jag.

Det var ett kärt återseende höll jag på att skriva, men det är fel ord. Deadline är minst av allt en film med hög mysfaktor, utan en kuslig dystopi om massförstörelsevapen, projicerad på ett idylliskt svenskt samhälle, Mölle.

Ämnet, biologiska stridsmedel och nervgifter, har sedan filmen gjordes blivit en allt kusligare realitet. Minns Bushs lögner om massförstörelsevapnen i Irak, som inte fanns, minns Syrien, minns senast nervgiftattentatet mot den ryske ex-spionen i Yorkshire.

Handlingen i stora drag är att ett militärflygplan, okänd nationalitet, flyger in mot den svenska kusten men störtar i havet någonstans nordväst om Kullaberg. Planet visar sig vara lastat med biologiska vapen. Vindarna är ogynnsamma, giftig dimma driver in från havet över idylliska Mölle, där en gåtfull epidemi snabbt sprider sig.

Området spärras av. Rejäla svenska poliser ska med dragna vapen se till att ingen tar sig ut från det pestsmittade området.

En nervös ung polis ropar halt eller jag skjuter mot en Möllebo, som lovat en kompis att hämta ut något på systemet, vilket ju inte går. Han uppfattar inte hotet och blir det första dödsoffret.

Det är Stellans pappa som skjuts ner, han spelar den rollen. I filmen har han  lovat en kompis att hämta ut något på systemet, vilket ju blivit omöjligt. I filmen ser jag Rikard Killberg, Arnulf Merker, Christina Johansson …

Däri det ”kära” i filmen, att så många av skådespelarna i den är amatörer, ofta hämtade ur Stellan Olssons bekantskapskrets. Just det ger filmen en extra trovärdig dimension, det här är inget skådespel, det handlar ju om ”riktiga människor”.

Jag intervjuade Stellan i samband med filmens premiär och hittar mina gamla frågor men inte filmarens svar. Frågorna säger en del.

Som filmregissör. Vad är viktigast för att mediet ska fungera, undrar jag. Långa tagningar, kameran som öga (normalobjektiv), personinstruktionen? Hur får du dina skådespelare att agera trovärdigt? Omtagningar, inlevelse? Hände det att ni stod och grät?

Deadline innehåller frän kritik mot militären.  Är beredskapen verkligen är så dålig som den framställs i filmen, undrar jag. Och hur är det, finns det BC-vapen i Sverige?

Den frågan tål att ställas också i dag. Finns det ABC-vapen i Sverige i dag?

Filmen har ytterligare en dimension. Deadline är en tidsresa till tiden kring 1970, för snart 50 år sedan, till ett samhälle som är mycket annorlunda än dagens Sverige, på gott och ont, ett stycke folkhem, i Kullabygden och i Ängelholm, under det kalla krigets tid.

I rollerna: Kent-Arne Dahlgren, Elsebeth Reingaard, Stig Torstensson, Evabritt Strandberg, Gunnar Olsson, Halvar Björk, Per Jonsson, Kerstin Wartel m.fl.

Bilderna överst och underst, foto  Roald Pay.

Filmen kan ses på SVT-Play till den 3 maj.

https://www.svtplay.se/video/17540346/deadline