”Vi moderater vill att institutionerna i högre grad ska vara självfinansierande”, sa moderaternas ordförande Anna Jähnke nyligen. Står verkligen Helsingborgsmoderaterna som parti bakom ett så kulturfientligt förslag? Ska konserthuset vara ett reservat för den lokala överklassen och de bättre bemedlade?
Anna Jähnke uttryckte i en intervju i HD i dagarna sitt stöd åt den tanke som det lokala centerpartiets företrädare Jonny Cato Hansson gjort till partiets politiska plattform inför höstens val, där det heter att ”institutionerna sväljer mycket pengar och vi är beredda att ifrågasätta det”.
”Teater och symfoniorkester har en publik som i högre grad kan betala för sig”, påstod käckt Anna Jähnke.
I bloggen Närbloggat reagerar Lotta Hördin med hetta mot Jänkes påstående att ”de som går på teatern och lyssnar på symfonikorkestern har råd att betala mer”.
Det är en fördomsfull hållning, skriver Lotta Hördin. Hon undrar vad Anna Jähnke vet om publikens ekonomiska tillgångar?
Jähnkes attack på institutionerna, Helsingborgs symfoniorkester, Helsingborgs stadsteater och Dunkers, är verkligen fördomsfull och okunnig. Lägre kommunala anslag till institutionerna leder till höjda biljettpriser och till att resurssvaga personer, som ungdomar, arbetare och många invandrare, utestängs, att antalet besökare minskar och att institutionernas själva existens ifrågasätts.
Ska konserthuset vara ett reservat för den lokala överklassen och de bättre bemedlade?
Den sortens kulturpolitik kan illa kvickt leda till nedläggning eller sammanslagning med Malmös institutioner. Och vad skulle Helsingborg få i stället? Alls ingenting. Lite Drömljus kanske en vecka om året och för övrigt ett kompakt mörker. Någon fri kultur att tala om existerar ju knappt i den här stan.
”Vi moderater vill …” uttrycker sig Anna Jähnke. Står verkligen Helsingborgsmoderaterna som parti bakom ett så befängt och kulturfientligt förslag?