Den tyska regeringen vill testa nolltaxa för kollektivtrafik i fem städer från årsskiftet. Också Berlin är intresserat. Fagersta och Sala introducerar nolltaxa. Och Landskrona blir först i landet med helt elektrifierad kollektivtrafik.
I estniska Tallin röstade den 25 mars 2012 mer än 75 procent av medborgarna för avgiftsfri kollektivtrafik. Sedan kommunfullmäktige bekräftat beslutet slopades biljetter för stadens invånare från 1 januari 2013. Därmed blev Tallin den första europeiska huvudstaden med gratis bussar och spårvagnar.
Nu överväger den nya tyska regeringen gratis kollektivtrafik i en rad större städer för att kunna nå EU:s miljömål och minska utsläppen, skriver tidningen ETC.
Representanter för de tre samregerande partierna SPD, CDU och CSU skriver till EU:s miljökommissionär ”att effektivt bekämpa luftföroreningar utan onödiga förseningar är högsta prioritet för Tyskland”. Brevet är undertecknat av Miljöminister Barbara Hendricks (SPD), finansminister Peter Altmaier (CDU) och jordbruksminister Christian Schmidt (CSU).
Man vill redan från årsskiftet införa testprojekt i fem tyska städer. Bonn, Essen och Mannheim nämns. Regine Günther, senator med ansvar för trafik i Berlin, välkomnar också förslaget:
– Hittills har förbundsregeringen lämnat städerna och kommunerna ensamma med problemet. Berlin skulle i princip vara berett att delta i ett pilotprojekt. Vi utgår ifrån att regeringen skulle ta finansieringen för det, säger Regine Günther till tidningen Tagesspiegel.
Västmanländska Avesta införde nolltaxa i kollektivtrafiken redan efter valet 2010, på initiativ av vänsterpartiet och socialdemokraterna. Under en provperiod visade det sig att tre gånger fler reste kollektivt än tidigare.
Nu följer Avestas grannkommuner Fagersta och Sala efter. Båda städerna inleder i april på prov avgiftsfri kollektivtrafik.
I sammanhanget kan nämnas att Landskrona blir inte bara först i landet med helt elektrifierad kollektivtrafik utan också störst i landet, i ett samarbete mellan Skånetrafiken, Nobina och Landskrona kommun.
Teknikskiftet omfattar 14 nya elbussar. Redan i dag finns det eldrivna trådbussar och från årsskiftet 18/19 kommer all busstrafik att drivas av el.
I Helsingborg fortsätter miljödebatten att handla om gigantiska satsningar på bilismen genom det väldiga landborgsgaraget, som för lång framtid drar in bilismen i de allra känsligaste stadsmiljöerna. Inte ens självklara miljösatsningar som ett bilfritt Stortorg står på agendan. Bakåtsträvare styr staden.
Bilden: En elbuss av det kinesiska märket BYD testas av Nyköpings kommun, Sörmlandstrafiken och Nobina i Nyköpings stadstrafik. Resenärer åkte avgiftsfritt på bussen.
Fotnot: En tidigare blogg om kollektivtrafik finner du här.