Det föränderliga Helsingborg skildras i William Perssons ”Helsingborg då & nu 3”, där historiska bilder paras med bilder från samma platser i dag.
Betrakta de båda bilderna ovan! Den vänstra är tagen 1987. Färjorna Carola och Ursula ligger i Inre hamnen i Helsingborg, sundsbussen Pernilla hålla just på att lägga till. En fjärde färja är på väg mot hamninloppet.
På den högra bilden håller Pernilla fortfarande på att lägga till (men har renoverats en del under åren). Tvär över hamnen syns en av de stora färjorna (Mercandia?).
Trettio år skiljer bilderna år. Mycket har förändrats. Mycket skiljer mellan. På den vänstra finns inte Knutpunkten (som öppnade 1991). Däremot finns de nu rivna byggnaderna för Oslobåtarna och Frigoscandias magasin.
De båda bilderna hålls samman av Gamla Tullhuset i förgrunden, som underlättar ögats orientering. Det gör också bildernas snarlika perspektiv. Till och med Sundsbussen ligger som på beställning på samma plats 2017 som den gjorde 1987.
Den högra nutidsbilden är tagen med drönare och med precision just för att skapa ett liknande perspektiv som i den historiska. William Perssons ambitioner att para historiska äldre och nyare helsingborgska stadsbilder imponerar verkligen.
Det finns en vetenskaplig genre ”Urban reading”, där man studerar städers föränderlighet ur olika aspekter. ”Helsingborg då &nu 3” öppnar för helsingborgarna liknande möjligheter, att läsa stadens utveckling genom bilder från olika platser. Och begrunda utvecklingen, om den varit till det bättre eller sämre. Mycket ligger förstås i betraktarens öga.
Efter att ha tagit till mig bokens bilder uppfattar jag den också som ett kulturpolitisk debattinlägg som tål att begrunda. Helsingborg framstår som en stad som dåligt vårdat sina historiska byggnader och miljöer, som ofta tanklöst och kortsiktigt slagit sönder sådant som borde kunna ha bevarats.
Fotnot: Boken säljs på Akademibokhandeln i Helsingborg och på Väla, på Matkooperativet och på nätet.
Bilderna här under: St Jörgens plats 1955 och i dag. Hörnhuset mot Drottninggatan på den äldre bilden revs under 50-talet och ersattes av den stor kontorsbyggnaden. I bakgrunden syns en spårvagn.
Längst ner: Helsingborgs gamla Centralstation och dagens Knutpunkten, sedda från söder.
Om drönaren är utrustad med Zoom som den säkert är kommer den att notera en viktig men förbisedd förändring som säger något.Nämligen det stora antalet bevakningskameror i stadsmiljön som finns nu men som ej fanns då.Varför är det så?Kunde man kanske fråga.Vem tjänar på det?Kunde man också fråga.Man fryser liksom till som en observerad partikel i ett kvantfysikaliskt experiment.