The Tivoli går i konkurs. Ett nytt slag drabbar Helsingborgs kulturliv, ytterst till följd av ett svek från kommunens sida.
The Tivolis konkurs skakar Helsingborgs kulturliv. Här har varit en scen för särskilt ung kultur, Helsingborgs ledande nöjesarrangör som inte bara svarat för konserterna i Ångfärjestationen utan också arrangerat spelningarna på Sofiero. Utan The Tivoli, ingen Bob Dylan.
I de första planerna för det nya kongresshuset offrades Ångfärjestationen av politiker som inte hade någon känsla för byggnaden och verksamheten där.
Folk blev förbannade. Bortåt 8 000 personer protesterade i februari 2010 på debattgruppen ”Bevara vårt Tivoli” på Facebook mot det planerade storbygget av ett kombinerat hotell och kongresscenter på den plats där i dag Färjestationen och kultur- och musikhuset The Tivoli ligger. Sällan har en lokal opinion växt fram så starkt som den här.
Så småningom gjordes 2013 ett ”omtag”. Ångfärjestationen skulle prövas i befintligt och flyttat läge, hette det, men var knappast något prioriterat. I en blogg den gången skrev jag:
”Det ser ut som om man gör ett nytt försök att råna medborgarna på Helsingborgs mest oskattbara urbana värden för ”besöksnäringens” och Midrocs skull. Jag hoppas att jag har fel.”
Det blev en flytt av Ångfärjestationen, vars drift obegripligt nog överläts på det saudiska företaget Midroc. Det var lätt att ana oråd, när det gäller de hyror Midroc skulle se sig tvungna att kräva.
Varför fortsatta inte kommunen att äga byggnaden? Dunkersfonderna hade den gången (2010) mer än väl räckt till det. Nu är de bortsvindlade på fotbollsläktare och annat.
Det förefaller som om just hyrorna knäcker The Tivoli.
– Fastighetsägaren Midroc har ställt upp fantastiskt under flytten och renoveringen. Men hyreskostnaden är för hög och den kommer att vara för hög för den här typen av verksamhet även när området är klart om tre år, säger Johannes Kajrup, som drivit The Tivoli tillsammans med Hasse Jönsson och Magnus Hoff.
Grabbarna som toppstyr Helsingborg, kretsen kring Peter Danielsson, har ett tungt ansvar för sveket mot The Tivoli, att inte genom ett kommunalt engagemang långsiktigt garantera kulturhusets verksamhet.
Det är vidrigt att de styrande tillåter Midroc att ta ut en marknadshyra, i synnerhet när de är väl medvetna om att det sker på landets dyraste byggmark – Då vet man att det blir ockerpriser att betala, vilket i förlängningen betalas av besökarna, medborgarna som betalar konsertinträde till överpris. Man rånar således sina egna medborgare och väljare. Men det man framför allt rånar dem på, är kulturupplevelser.
Sedan är det mycket viktigt att inse The Tivolis eget ansvar i den här konkursen. Under de senaste tio åren har de gjort självmål efter självmål och då förlorar man givetvis matchen. The Tivoli är älskade av hela staden och försöker därmed att tillfredsställa hela staden. Och det fungerar liksom inte. För det som händer är att de tvingats lägga sig i en neutral mittfil ”som passar alla”. Då förlorar en sådan verksamhet sin charm och dragningskraft. The Tivoli år 2017 är en hyfsat steril miljö där du bokar ett bord för att sitta på en hårdrockskonsert och äta en toast skagen till överpris. Och det blir för småborgerligt, det finns ingen som efterfrågar det där. Som rockbesökare vill man ha bra musik och billig dricka, det är inte svårare än så.
Så jag är ganska så övertygad om att det definitivt finns möjlighet för att få The Tivoli till att blomstra igen. Men då måste ägaren hitta kompassen igen och orka lära känna sin publik. För The Tivoli har tyvärr inte varit på hugget sedan 2007. En rockscen måste vara hungrig och framåt.
Att det inte funkar med marknadshyra där för den typen av verksamhet, bör man klara av att förstå utan ekonomutbildning. Betalar Dunkers Kulturhus marknadshyra? Det kommer inte fungera långsiktigt ens för en ny ägare. Det kan gå några år till med täta byten av entreprenörer innan det definitivt är slutrockat. Är också övertygad om att det sista Midrocs saudiarabiske ägare shejk Mohammed Al-Amoudi är intresserad av är just rockmusik och rockklubbar. Det gäller ju liksom ”per definition”. En moské på denna Helsingborgs bästa plats är absolut mer i linje med shejkens och Saudiarabiens prioriteringar. Låter som ett skämt nu kanske, men vänta 10-15 år, så får vi väl se. Midroc behöver bara byta taket till en rund kupol. Shejken kan säkert fixa lite guldfärg också. Al-Amoudi kan sedan kalla det för ett ”islamiskt kulturcenter”, så kan hyran till Midroc betalas med skattemedel. Faktiskt inte alls ett otänkbart framtidsscenario. Politikerna i rådhuset eller ledarskribenterna på Helsingborgs Dagblad kommer i alla fall inte vara bland de som säger ”nej och stopp”, tvärtom. Detta kommer man istället att kalla för en ”satsning på mångkultur”, även om de som står bakom ombyggnaden inte är det minsta intresserade av detta begrepp.
Ett litet axplock över Stadens senaste kulturgärning!
Vi byggde ett fotbollsstadium för affärsidkande unga män .
Vi ”gav bort” kommunens bästa tomtmark som är/var,
väl sammankopplat med Sundets pärla.
Vi lämnade bort folkrörelsens högborg och demokratins minnesmärke Folkets Hus.
Vi vet inte till vilken mening Dunkers kulturhus skall användas.
Vi saknar ett modernt och ändamålsenligt Stadsbibliotek.
Vi efterlyser ett Stadsmuseum som bland annat berättar om stadens utveckling och historia.
Att det skall avvecklas på kulturfronten är inget nytt i detta arma land. Kultur kan inte köpas för pengar, det ÄR! Dessa politiker som än en gång tillåter profiten härja vilt har varken förstånd eller kurage att bevara det lilla vi har kvar på kulturfronten då man inte ser ett annat värde än pengar. Den ända kultur vi snart har kvar blir profitjakten och att outsourca det ansvar man inte vill ta . Man skall inte ens försöka påstå att pengar inte finns i ett land som aldrig förr varit så rikt på pengar som Sverige är nu. Det är beklämmande att inte kommunen vill rädda Tivoli ekonomiskt när man gett verksamheten dessa förutsättningar. Gör om och visa kurage och en liten gnutta kulturmedvetenhet!