På femårsjubilerande Landskrona Foto Festival, som pågår till och med den 17/9, visas många exempel på stark samtida fotografi.
Förra året såg jag i f d kvinnofängelset Citadellets ruffiga miljöer i Landskrona utställningen ”The Great Terror”, porträtt från Den stora terrorn i Stalins Sovjet, 1937 – 38, då 750 000 sovjetmedborgare avrättades efter summariska rättegångar. Mellan augusti 1937 och november 1938 avrättades efter summariska rättegångar genom arkebusering 750 000 sovjetmedborgare
Bildernas innehåll och citadellets miljöer var som gjorda för varandra.
Det gäller också årets utställning i citadellet ”Fukushima – No go Zone” av Carlos Ayesta (Venezuela) och Guillaume Bression (Frankrike). De båda besökte det havererade japanska kärnkraftverket direkt efter tsunamin i mars 2011 och fotograferade vad de såg.
Drabbande påminner deras bilder (i olika serier) om följderna av en kärnkraftskatastrof.
Alldeles utanför Landskrona museum finns på den öppna platsen argentinska Irina Wernings Tillbaka till framtiden. Fotografen fått tillgång till barndomsbilder av sina modeller och sedan återskapat barndomssituationen med hjälp av den äldre modellen, i nära nog exakta samma miljö och med samma ansiktsuttryck och kläder (fast lite större).
Resultaten är både vemodiga, vackra och ofta roliga bilder, om livets gång, om åldrande och om kärnan av den individuella identiteten.
I Exercishallen mitt emot museet visas ”Up to Now. Fabrica Photography”, som visar några av Benettongruppens fotografiska satsningar sedan 1994, bilder som väckt både uppskattning och debatt. Utgångspunkten har varit att både ”värna om fotografisk kultur och stödja sociala förändringar”.
Jag fäster mig särskilt vid den sydafrikanske fotografen Pieter Hugos ”The Albino project”, med porträtt av ”svarta” personer, som är albinos med hud utan pigment. Bilderna säger inte minst något hos oss som betraktar dem, om ”våra rädslor och fördomar”, läser jag.
Bilderna: Överst och underst: Ur Irina Wernings Tillbaka till framtiden.
Däremellan Pieter Hugos ”The Albino project” och Fukushima – No go Zone av Ayesta och Bression. Bilden påminner om att katastrofen kommer att generera 25 miljoner kubikmeter radioaktivt avfall.
Fotnot: En första blogg om fotofestivalen finns här.
Mycket fin fotofestival de ordnat i Landskrona, kanske snäppet vassare än ifjol. Mycket sevärd, missa den inte.