Anna Hanspers och Stumpenteaterns nya novellpjäs StandBy belyser frågor om otrohet och livslögner.
För två år sedan spelade Stumpenensemblen Anna Hanspers ”Vargens varning” efter den roman med självbiografisk bakgrund hon gett ut några år tidigare. ”Temat är allvarligt, föreställningen hjärtskärande”, skrev jag den gången.
Detsamma skulle kunna sägas om Annahanspers nya ”novellpjäs”, som i helgen premiärvisades i kulturhuset SubRosa på Råå. StandBy har liksom Vargen regisserats av Eyvind Andersen och är ett i många avseenden laddat triangeldrama (som framgår av bilden).
Med engagemang och ilska konfronteras i dramat två kvinnor. Eva-Lena (Anna Hanspers) är den bedragna hustrun som en dag fått nog och ringer upp älskarinnan Madeleine Grothén. Allt ställs på sin spets. Svek avslöjas, livslögner punkteras.
I uppsättningen finns en tredje person, mannen Johannes, spelad av Thomas Karlsson. Han finns med på scenen, men utan replik, ställd i offläge eller standby. Det gäller i en annan mening också dramats båda kvinnor under omprövningens omvälvande uppgörelse.
Det finns i föreställningen både ett lätt anslag och ett stort allvar, det dricks kaffe och så kommer en revolver upp i kortpjäsen med många originella dramatiska vändningar. Det är sanningens stund och det handlar om liv och dubbelliv. Dialogen är snabb och förtätad.
Med StandBy visar Stumpen återigen att teatergruppen är en unik del av Helsingborgs kulturliv, där kulturen utanför institutionerna fortsatt behandlas med skamligt oengagemang av kulturförvaltningen.
Pjäsen kommer åter att spelas efter sommaren.
Till hösten satsar Stumpen på ännu en uppsättning, Kent Anderssons och Bengt Bratts nu klassiska Tillståndet från 1971.
På bilden Anna Hanspers (t v) och Madeleine Grothén.
Kommer gärna och ser pjäsen i höst.