Hur länge kommer tryckta kvällstidningar att distribueras över hela landet? Aftonbladets printupplaga nere i 77 000 ex. Svenska Dagbladet är mer än dubbelt så stor.
Aftonbladet hade bekymmer 2009. Upplagan hade rasat, från 357 000 vardagar till ”bara” 340 000. På söndagar höll tidningen fortfarande sin ställning med över 400 000 sålda exemplar.
I sin blogg skrev chefredaktören Jan Helin (i januari 2010) att ”Aftonbladet ökar räckvidden och minskar upplagan”. Han gladde sig åt att 3,4 miljoner svenskar i åldern 15 – 74 år varje vecka besökte aftonbladet.se, nästan varannan svensk i åldersgruppen.
Åtta år senare konstaterar Medievärlden att tidningens tryckta upplaga första kvartalet 2017 gått ner med 23 procent, jämfört med samma period 2016, till 77 000 sålda ex. Fortsätter nedgången i samma takt kommer upplagan om ett år att ligga under 60 000.
Frågan är hur länge den tryckta tidningen Aftonbladet (och Expressen och Kvällsposten) kommer att vara tillgänglig som nu över hela landet. ”Var ligger de kritiska nivåerna för lönsamhet för Aftonbladets printupplaga?”, undrar Medievärldens Mikael Marklund.