Aftonbladets upplaga nu 77 000

Hur länge kommer tryckta kvällstidningar att distribueras över hela landet? Aftonbladets printupplaga nere i 77 000 ex. Svenska Dagbladet är mer än dubbelt så stor.

Aftonbladet hade bekymmer 2009. Upplagan hade rasat, från 357 000 vardagar till ”bara” 340 000. På söndagar höll tidningen fortfarande sin ställning med över 400 000 sålda exemplar.

I sin blogg skrev chefredaktören Jan Helin (i januari 2010) att ”Aftonbladet ökar räckvidden och minskar upplagan”.  Han gladde sig åt att 3,4 miljoner svenskar i åldern 15 – 74 år varje vecka besökte aftonbladet.se, nästan varannan svensk i åldersgruppen.

Åtta år senare konstaterar Medievärlden att tidningens tryckta upplaga första kvartalet 2017 gått ner med 23 procent, jämfört med samma period 2016, till 77 000 sålda ex. Fortsätter nedgången i samma takt kommer upplagan om ett år att ligga under 60 000.

Frågan är hur länge den tryckta tidningen Aftonbladet (och Expressen och Kvällsposten) kommer att vara tillgänglig som nu över hela landet. ”Var ligger de kritiska nivåerna för lönsamhet för Aftonbladets printupplaga?”, undrar Medievärldens Mikael Marklund.

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén, svarar ganska mekaniskt:

– Så länge vi bedömer den som lönsam och attraherar våra läsare. Print är fortsatt en mycket viktig affär för Aftonbladet som vi ständigt utvecklar mot vår målgrupp och optimerar vad gäller affären. Våra printprodukter kommer vi att ge ut ett bra tag till.

Svenska Dagbladets utveckling är den motsatta. Printupplagan ökar och är nu med 160 000 ex mer än dubbelt så hög som för Aftonbladet. Båda tidningarna ägs av Schibsted.

Aftonbladets minskade upplaga innebär på ett kvartal 21 miljoner i lägre intäkter, skriver Medievärlden. Också tidningens digitala intäkter sjunker, med 5 miljoner kronor samma period.

Tidningskrisen fortsätter.