Mouddar Kouli kom för två två år sedan som syrisk flykting till Sverige. I torsdags fick han ett Guldägg i kategorin audio, reklambranschens finaste pris, för kampanjen Refugees without borders”.
Guldägget, reklambranschens finaste årliga pris, tilldelades i kategorin Audio på torsdagen Mouddar Kouli för hans och hans kollegors kampanj ”Broadcast without borders” för reklambyrån Åkestam Holst, skriver Resumé.
Mouddar Kouli kom till flykting till Sverige från krigets Syrien 2015. Kampanjen gjordes i samarbete med ”Refugee Phones” och var ett initiativ där flyktingar på Mors dag kunde gratulera sina mödrar hemma i Syrien. Man ringde till ett specialnummer och spelade in sitt meddelande till mamma på en telefonsvarare. Detta togs om hand och spelas sedan upp på den oberoende radiostationen Fuse FM i Syrien.
Mouddars mamma blev kvar i krigets Damaskus. Efter galan, där 2000 personer såg honom ta emot priset, ringde han hem till henne och berättade om triumfen, fortsätter Resumé.
– Även om jag var väldigt glad och rörd igår var jag samtidigt superorolig för min mamma, kvar i kriget där hemma, säger Mouddar Kouli.
Att han som syrisk flykting vinner ett av Reklamsveriges finaste pris tycker han skickar en signal till svenska folket om att invandringen hit har positiva effekter.
– Det känns bra att kunna representera syrier på ett positivt sätt. Att många av oss kommer hit för att jobba och göra bra saker, inte för att driva runt och leva på bidrag av samhället.
Mouddar Kouli har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som löper ut i oktober. Då ska Migrationsverket göra en ny prövning av hans situation. Han hoppas på ett permanent uppehållstillstånd, vilket kräver att han lyckas få en fast anställning.
– Problemet med det tidsbegränsade uppehållstillståndet är att jag inte kan investera i något här, varken monetärt eller känslomässigt, eftersom jag inte vet i fall jag blir kvar.
När Mouddar Kolui arbetade med kampanjen var han praktikant på reklambyrån.
Bilden: