Reklamen för i princip identiska nätspelsbolag utgjorde 2016 i Sverige närmare fyra miljarder kronor.
85 utländska aktörer inom spelbranschen satsade 2016 över 2,7 miljarder kronor på reklam i Sverige, skriver Dagens Media, som bygger på uppgifter från Sifo reklammätningar.
Till det kommer svenska bolag, som satsar 1, 1 miljarder på att få svenska folket att ägna sig åt sådant som nätcasino eller nätpoker.
Redan etablerade aktörer har växlat upp och nya aktörer har dykt upp. Ändå säljer företagen i princip identiska produkter, med tekniken från samma leverantör. Eftersom nätspelsbranschen omsätter väldiga belopp måste bolagen profilera sig genom sin marknadsföring. Max Lagerbäck, global pr-chef på Vera & John, säger:
– Det handlar absolut om branding och om försök att fylla den med erbjudanden. Det vi sett de senaste åren är ett närmast hysteriskt free spin och bonusrace. Det är en djungel av likartade erbjudanden, och i slutändan är det ingen som kan särskilja dem.
Vera & John ökade medieinvesteringarna med 22 procent förra året till 93 miljoner kronor brutto. Av det lades 75 miljoner kronor i tv, det mesta i MTG:s och Discoverys kanaler.
Enligt svenska Lotterilagen är det förbjudet att främja deltagande i utländska spel, vilket innebär en begränsning av medieföretagens möjligheter att ta in annonser för utländska spelbolag.
Därför har Expressen och Aftonbladet förbjudits av Lotteriinspektionen att visa reklam från spelbolag på sina webbsajter.
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är upprörd över de förlorade reklamintäkterna:
– Vi försvarar möjligheten att få informera publiken också i form av reklam.
Informera om nätcasino … säger Mattsson. Men någon betalar i slutänden för nätspelsreklamen. Många är gissningsvis spelmissbrukare.
Under det andra halvåret 2016 stod spelbolagen, såväl svenska som utländska, för 11 procent av de totala tv-reklamminuterna i svensk tv, skriver Dagens Media.
En statlig utredning om spelreglering kommer att redovisas senast den 31 mars. Syftet är att skapa en spelmarknad som präglas av ett högt konsumentskydd med krav på bland annat måttfull marknadsföring, hög säkerhet i spelen och tydliga förutsättningar för att få verka på marknaden.
Sådana regleringar finns redan i flera andra EU-länder.
Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare på branschföreningen för onlinespel, påpekar att de svenska spelbolagen satsar dryga miljarden i reklam, vilket han jämför med presstödet på en halv miljard.
Allting går att sälja med mördande reklam.