Den religiöse mystikern och skomakaren Hjalmar Ekström presenterades av Antoon Geels i kulturhuset Sub Rosa. Bilden: Hjalmar Ekström med familj utanför skomakarhuset på Sandviksgatan i Raus.
Skomakaren Hjalmar Ekström är nog en av Helsingborgs genom tiderna allra märkligaste personligheter. Biskop Martin Lönnebo säger i en av sina böcker att Ekström var ”en av de mest betydande mystikerna i nordiskt fromhetsliv”.
Hjalmar Ekströms skomakarverkstad på Sandviksgatan 3 i Raus var en mötesplats för intellektuella och religiösa sökare. Medan han lagade skor samtalade man om religionen och livets mening. Det hade redan hans pappa, som också var en filosofiskt lagd skomakare, börjat med.
På lördagseftermiddagen besökte religionspsykologen Antoon Geels Otto von Friesens kulturhus Sub Rosa på Råå och berättade om Ekström. Antoon har skrivit flera böcker om Ekström, efter att först ha disputerat på honom.
Den senaste, Där allt tiger och är orörligt stilla, bygger på tidigare opublicerade brev till bland annat Eric Hermelin, mystikern som hela livet översatte persisk sufisk poesi.
Bland vännerna i skomakarverkstan fanns Hermelin men också poeten Vilhelm Ekelund som länge bodde i Helsingborg. Ekelund var övertygad om Hjalmar Ekströms författarbegåvning, berättar Antoon Geels.
– Ekelund lär ha sagt till sin vän att ”det är ett djävla koketteri att att du ska sitta här och lappa skor. Öppna bläckhornet. En halv sida av dig skulle göra succé.”
Nog öppnade Hjalmar Ekström bläckhornet och visst blev det flera böcker. Men det mesta han skrev var brev.
– Han skrev över femtusen brev, aldrig på skrivmaskin, alltid för hand med en noggrann sirlig handstil. Pappret var det allra finaste, köpt på Killbergs bokhandel.
Hjalmar Ekström föddes 1885 i Stehag, men var större delen av livet bosatt i Helsingborg, där han gick bort 1962. Han hade flera religiösa uppenbarelser i sitt liv. Han utbildade sig till diakon men övertog sin pappas yrke för att kunna försörja familjen.
Redan som 13-åring började han arbeta i sin fars skomakeri. Som ung läste han tidigt Tolstoj och påverkades djupt. Andra influenser kom från den tyske 1200-talsmystikern Mäster Eckehart, från 1400-talsmystikern Thomas a Kempis och från danske Sören Kierkegaard.
– I sin kristna mysticism ligger han nära muslimsk och judisk mysticism.
I Helsingborg finns inte mycket eller inget som påminner om mystikern Hjalmar Ekström. Nog borde han åtminstone få en gata uppkallad efter sig!
Kan det vara så att mystikerna som bor på det högsta våningsplanet kan tala sinsemellan helt över de konstlade konfessionella gränserna.Lao-tse och Hjalmar Ekström samspråkar där hjärtligt på våningsplan ”Högst Upp”?Där finns heller ingen näsvis rättarklåda och ingen åsiktspolis.
Så intressant! Önskar jag hade vetat om att det ägde rum! Hade så gärna lyssnat! Finns inspelning?
Viveca, tack för inlägget. Tyvärr finns nog ingen inspelning av föredraget. Men Antoon Geels har skrivit flera böcker om denne märklige Hjalmar Ekström, en person som fascinerar i många avseenden.
Takk for ditt gode innlegg om Hjalmar Ekstrøm. Måtte det også bli en gate i Helsingborg som ble til et synlig minne om ham.