Simsalabim stiger en pajas och demagog som Donald Trump upp ur trollkarlens hatt, efter att ha förfört USA:s väljare med en flod av provokativa och ofta lögnaktiga 140-teckens twittermeddelanden. En andra blogg med anledning av iPhones 10-årsjubileum.
Tio år har gått sedan iPhone och de smarta telefonerna introducerades. Få kunde den gången ana hur omfattande den nya tekniken skulle påverka människors vardag – på gott och ont.
De smarta telefonernas goda sidor är lätta att identifiera. Vår förmåga att kommunicera har radikalt förbättrats, med telefonsamtal, olika former av sms och mejl för att inte tala om skype – nu när många av oss bär en avancerad dator i fickan. Detsamma gäller möjligheten att snabbt ta fram och kontrollera uppgifter exempelvis genom att googla på nätet, kolla Wikipedia eller läsa mediers senaste uppdateringar.
En smart telefon fungerar bättre än de flesta konventionella radioapparater för radiolyssning – och för att titta på TV från hela världen och via strömmande funktioner som SVT-Play.
Hur oändligt länge sedan är inte tiden då vi använde kameror med film. Också vanliga digitala kameror har trängts tillbaka sedan de smarta telefonernas kamerafunktioner blivit alltmer avancerade. Nu lever vi med iPhonens fotoalbum i fickan och visar upp våra bilder för vår vänkrets via Instagram eller MMS, vår tids vykort.
För en flykting från dagens krig är iPhonen den viktigaste ägodelen. I den finns bilderna från de som blivit kvar, med den kan man gratis koppla upp bildsamtal – om personen i andra änden har tillgång till nät och wifi. Och med några få klick öppnar jag till exempel syrisk television i direktsändning.
Det här är bara några av än fler positiva exempel. Men de negativa konsekvenserna är tyvärr minst lika drastiska.
Vem kunde ana att så många svenskar som i dag skulle följa nyhetsflödet via smarta telefoner? Dessa har i hög utsträckning bidragit till att slå sönder nyhetsorganisationernas sekelgamla affärsmodeller, med intäkter från annonsörer och läsare. I dag satsar de klassiska medierna allt man förmår på att få intäkter från läsning av nyheter på mobil och läsplatta, men med begränsad framgång.
Annonsintäkterna har – med hjälp av iPhone & Co tagits över av väldiga multinationella företag som Apple, Google och Facebook.
Den som följer flödet av nyheter via en smart telefon eller läsplatta frestas ofta att mest läsa rubrikerna. Urvalet av nyheter påverkas av de filter med vars hjälp Google, Facebook och andra påverkar vår världsbild. Nya medievanor bäddar för populism.
Simsalabim stiger en pajas och demagog som Donald Trump upp ur trollkarlens hatt, efter att ha förfört USA:s väljare med en flod av provokativa och ofta lögnaktiga 140-teckens twittermeddelanden.
Fotnot: Detta är den andra av två bloggar, med anledning av att den första iPhonen introducerades i januari 2007. Den första bloggen finns här.