Den högerextrema sajten Breitbart spelade en viktig roll för Trumps valseger i USA. Nu expanderar Breitbart i Europa.
Den högerextrema webbsidan Breitbart – USA:s svar på svenska Avpixlat – uppmärksammades när Donald Trump valde dess chef Stephen Bannon (bilden) till sin kampanjchef i valkampanjens slutskede. Många förfärades då och än mer när samme Bannon utsågs till Trumps chefsstrateg, en av den blivande presidentens två viktigaste rådgivare.
Sajten har växt snabbt och har nu fler besökare i USA än CNN eller The Guardian, skriver brittiska The Economist. Detta trots att främlingsfientliga och även antisemitiska inlägg är vanliga.
Samtidigt får sajten stora intäkter från företag som annonserar på Breitbart. Några av dem har fått nog, efter växande negativ publicitet om Breitbart. Den 29.11 bröt cornflaketillverkaren Kellogs sitt avtal med Breitbart. Kellogs följdes av flera tyska företag, bl a biltillverkaren BMW.
Breitbart svarade med att uppmana konsumenterna att bojkotta Kellogs, #DumpKelloggs – vilket fick till följd att Kellogs intäkter sjunkit.
Andra annonsörer som japanska biltillverkaren Nissan har fortsatt att lägga sina annonser på Breitbart.
Nu satsar Breitbart stort på att expandera i Europa. Företaget finns i Storbritannien sedan 2014 och gav tidigare i år ett ”högljutt stöd” åt främlingsfientliga UKIP:s Brexitkampanj. UKIP:s ledare Nigel Farage blev Breitbarts kolumnist. Breitbart har expanderat snabbt, med 135 procent per år. I juli i år hade man 15 miljoner månatliga besökare.
Nu är tiden ”mogen” för Breitbart i Tyskland och Frankrike, fortsätter The Economist. I båda länderna genomförs viktiga val under 2017, val där högerextrema kandidater kommer att få stöd av Breitbart, Marine Le Pen från Nationella Fronten i Frankrike och Frauke Petry från Alternativ för Tyskland.
Sannolikt kan ett land som Sverige stå på tur, Breitbart för Sverigedemokraterna i valet 2018?