Arbetarfotografen Jean Hermansons samlade livsverk har förvärvats av Landskrona Foto. På stadens museum visas nu Hermansons Dublins barn, med aldrig tidigare visade bilder tagna för ett halvsekel sedan.
I slutet av 1960-talet reste fotografen Jean Hermanson till Dublin för att med kameran vandra i spåren av Leopold Bloom, huvudpersonen i James Joyces Ulysses, som utspelar sig under en enda dag i den irländska huvudstaden. Det projektet genomfördes aldrig. Men under tiden i Dublin började den då 30-årige Hermanson i stället fotografera Dublins barn.
Nästan femtio år efter Dublinresan visas på Landskrona museum utställningen Jean Hermanson och Dublins barn – det första och sista arbetet. Efter fotografens bortgång 2012 förvärvade Landskrona museum och Landskrona Foto Hermansons samlade livsverk, som nu presenteras med en första utställning.
Jean Hermanson blev en av Sveriges främsta fotografiska skildrare av arbetare och arbetets villkor. Han tillhörde också den sista generationen av fotografer som i huvudsak arbetade med film i kameran, gissningsvis vad gäller Dublinbilderna svartvita Tri-X. Utställningen i Landskrona visar utsatta barn i slitna urbana miljöer i ett fattig-Irland. De möter fotografens blick med ett slags förläget-förtjust uttryck i en tid när detta att bli fotograferad fortfarande var något märkvärdigt.
På utställningen visas också flera kontaktkartor från negativfilmen i Hermanssons småbildskamera. Kartorna gör det möjligt att följa fotografens kreativa arbeten, hur han med kameran söker att finna vissa miljöer och innehållsliga uttryck. För den som är förtrogen med Dublin hade det nog rentav varit möjligt att rekonstruera hans vandringar med kameran genom staden.
På vernissagen i fredags berättade fotografen och filmaren Nils Petter Löfstedt (på bilden t h) som under flera år arbetat tillsammans med Jean Hermanson om hur självkritisk Hermansson kunde vara, ibland krävdes 100 kopior av ett negativ innan han blev nöjd. Löfstedt arbetar nu med en film om Jean Hermansson som kommer att visas under 2017 av SVT:s K-special.
På plats fanns också filmaren Torgny Schunnesson (t v på vernissagebilden) som gjorde flera filmer tillsammans med Jean Hermansson, bland annat Arbetets döttrar och 1983 Den sista båten. Om Öresundsvarvet i Landskrona.
– Det finns mycket mer att ösa ur i Landskrona museums material, sa Torgny Schunnesson, som också var övertygad om att Jean Hermansson hade glatt sig åt den aktuella utställningen.
Utställningen om Dublins barn (visas till 26.2.17) och Tore Johnsons Bilder från Paris, som visas (till 27.11.16) i museet några trappor upp är båda lysande exempel på vilken roll Landskrona museum/Landskrona Foto kan komma att spela för att hålla den svenska fotografiska historien levande.
Läs också Jonas Ellerströms recension av båda utställningarna på HD:s kultursida här.