Under fotofestivalen i Landskrona visas i Citadellets kvinnofängelse kusliga bilder från stalinismens terror.
Tjugo år efter Oktoberrevolutionen 1918 genomfördes i Stalins Sovjet vad som kommit att kallas ”Den stora terrorn”. Mellan augusti 1937 och november 1938 avrättades efter summariska rättegångar genom arkebusering 750 000 sovjetmedborgare, godtyckligt anklagade för sådant som statsfientlig verksamhet och spioneri.
Lika många dömdes till tioåriga fängelsestraff i den sovjetiska Gulagarkipelagen. Bara en bråkdel överlevde.
Den stora terrorn genomfördes i hemlighet. De anhöriga informerades inte. De som sköts i massmord eller fördes till Gulag bara försvann. Så var fallet till exempel med poeten Anna Achmatovas man.
Under Landskrona Foto Festival visas i Citadellets gamla kvinnofängelse utställningen ”The Great Terror”, gjord av fotografen Tomas Kizny och den grafiske formgivaren Dominique Roynette.
Som besökare går jag från rum till rum i det kusliga fängelset. Där visas bilder och filmer som i bilder och filmer åskådliggör det som skedde under Den stora terrorn.
Den sovjetiska säkerhetspolisen NKVD fotograferade de dödsdömda strax före avrättningen. Porträtten visar, som den digitala utställningskatalogen pekar på, människor ur ”ett brett spektrum av samhället”. De blir tillsammans ”ett kollektivt porträtt av det sovjetiska samhället i slutet av 30-talet, under den totala statliga terrorns tid”.
Bilderna togs fram ur arkiven på 1990-talet efter Sovjetunionens kollaps.
Tomas Kizny har under flera år rest i dagens Ryssland för att samla dokument om den stalinistiska terrorn och om Gulag. I Landskrona visas också filmade intervjuer med barn vars föräldrar mördades under Den stora terrorn och Kiznys filmer från avrättningsplatser och gravar, sådana de ser ut i dag, inte minnesplatser utan alldagliga miljöer som döljer kusliga hemligheter under bostadsområden och vägar eller i skogsområden.
The Great Terror är en otroligt drabbande utställning. Till det bidrar också Citadellets fängelsemiljö, som blir en påminnelse om att omänskligheter i vårt samhälle riktade mot kvinnor på säkert ofta mycket lös grund.
I Citadellet visas en andra starkt berörande utställning, den kambodjanske fotografen Mak Remissas ”Left 3 days”. Det handlar om de röda khmerernas terror mot den egna befolkningen. Remissa, född 1970, har inga egna minnen från det folkmord som ägde rum mellan 1975 och tidigt 1979. Ändå berördes han och vill att utställningen ska ses ”som ett minnesmärke till min far, min farfar och mina tre farbröder, liksom till alla andra som föll offer för de röda khmerenas avskyvärda regim”.
Mak Remissa utgår från dokumentära bilder av de röda khmerernas terror. Över bilderna har han lagt lite kantigt utklippta silhuetter av människor, som står som markörer för de mördade.
Också denna utställning är fotografiskt uttrycksfull – och en påminnelse om hur viktigt det är att levandegöra händelser som folkmordet i Kambodja och Stalins Den stora terrorn.
Landskrona fotofestival pågår till den 28 augusti. En tidigare artikel finns här.
Terrorn tog sin början redan i februari 1917 och fick fast konsoliderad form genom NKVD efter oktoberrevolutionen 1917.Genom ett skift från Tsarväldets Julianska kalender till Sovjetväldets Gregorianska kalender blir tidsangivelserna missvisande.Den sk ”februarirevolutionen” inträffade i mars och oktoberrevolutionen i november.Mördandet och framförallt guldkonfiskationen började omedelbart under Lenin.66 miljoner under lite mer än 4 decennier.3-10 miljoner 1932-33 i Ukraina.Holodomor.