Skåne är i dagsläget inte någon kulinarisk turistregion, menar två forskare, som skrivit en forskningsstudie om matlandet Sverige med fokus särskilt på Skåne.
Helsingborgspolitikernas satsningar på successiva utbyggnader av Väla köpcentrum har skapat ett utarmat centrum, präglat av affärsdöd och tomma lokaler också på de mest attraktiva stråken.
I spåren av detta har det talats om att Helsingborg skulle locka besökare genom sina matställen. Och visst, läget utmed Sundet ger goda förutsättningar för uteätande, särskilt sommartid.
Men vad innebär ”kulinarisk turism”?
I en nyutkommen bok, På resa i matlandet Sverige (Carlssons 2016) skriver två forskare om just detta. Karin M Ekström, professor i företagsekonomi, forskar om bland annat mat ur hållbarhetsperspektiv. Håkan Jönsson, etnolog i Lund, forskar i sin tur om mat och måltidskultur.
Deras forskningsstudie utgår från tidigare landsbygdsminister Eskil Erlandssons vision om ”Matlandet Sverige”. Den bygger på forskning och en lång rad besök och intervjuer, fokuserade på två regioner, Skåne och Sjuhäradsbygden.
I studien skildras en rad entreprenörer inom kulinarisk turism. I nordvästra Skåne nämns särskilt Larsvikens potatisodlingar i Viken, Tomatens hus i Vallåkra, Höganäs Saluhall och Spirit of Hven.
Författarna menar att Skåne i dagsläget knappast är någon kulinarisk turistregion som skulle kunna jämföras med Provence eller Toscana. Sverige ligger långt efter de ledande länderna inom den kulinariska turismen (som Frankrike, Italien och Sydafrika). Ändå kan maten i regionen vara en viktig del av reseupplevelsen.
Det finns en kulturell skillnad: i Provence är sk kulinarism _vardagsbetonad_. – Köp förstklassiga råvaror i vilken stormarknad, bymarknad eller anspråkslös butik som helst och åk hem och tillaga en ragu. Örter finns väl kvar från söndagens promenad uppe på berget, eller hur?. Fyll upp en 5 liters dunk av rosé hos en lokal odlare.
Ilkka Jauramo, Råå
Webbsida.: citroensoleil.123minsida.se