Skandinaviens största årliga fotohändelse, Copenhagen Photo festival, visar internationell samtida fotografi.
För sjunde året genomförs Copenhagen Photo festival (t o m söndag 12/6), med femtiotalet fotoutställningar över hela Köpenhamn och inbjuder till fotovandringar från kvarteren kring Kongens Nytorv och långt ut på Österbro.
Det är det största årligen återkommande fotobegivenheten i Skandinavien, som ger plats för många olika fotografiska uttrycksmedel, från dokumentär fotografi till konstnärlig och journalistisk, där allt ibland förstås ryms i en och samma bild.
På Rådhusplatsen pågår ett bygge av en ny Metrostation. Inhägnaden används till utställningen ”Den danska stammen”, med bilder av den rysk-lettiska gatufotografen Anna Sircova. Hon utforskar begreppet ”danskhet” genom att låta kvinnor från olika länder berätta hur de klär sig och jämföra sig med danska kvinnor.
I den spektakulära Bremerholms transformatorstation, en atmosfärrik industribyggnad mitt emot huvudingången till varuhuset Magasin du Nord, visas fem utställningar. Ryska Elena Chernyshovas enastående dokumentation av arktiska Norilsk skrev jag om i en tidigare blogg.
Här finns också i två rum bilder från ett treårigt projekt ”Picture the Music”. I år har 44 bilder valts ut av 2700 insända. De bilder som visats under tre år presenteras nu i en generös stor fotobok, i vars förord Ragnarock (Museet för pop, rock och ungdomskultur) slår fast att musik inte bara är något för örat utan också har en speciell visuell kultur.
På Kastelvej på Österbro ligger Museumsbygningen. Här invigdes festivalen i torsdags med jurybedömda ”Den Censurerade utställningen 2016”, med 84 verk ”inom internationell samtida fotografi, med fokus på det konstnärliga uttrycket”, för att citera festivalens 150-sidiga katalog. Juryn har sökt bilder som relaterar till vår tids politiska realitet, med krig och flyktingkris, som ett slags neo-existentialism, där begrepp som kropp, ritual, natur, hemma, med flera utforskas. Inga snapshots.
Spanske Carlos Cartamas ”Family Tunnels” visar tunnlar i ett krigsområde, kan det vara från Gaza? Danska Sofie Amalie Klougarts starka serie ”Reaching Europe”, skildrar flyktingars ankomst till Europa. Helsingborgsfotografen Sanja Matoničkins bilder på temat ”Kropp på sten” utforskar på ett spännande vis strukturer mellan liv och död, mellan liv och livlöshet.
Bilderna: Överst: Vernissage i Bremerholms transformatorstation. Därunder Sanja Matoničkins ”Kropp på sten”, Carlos Cartamas ”Family Tunnels” och Sofie Amalie Klougarts ”Reaching Europe”.