Landborgsgaraget liksom Olympialäktaren i Helsingborg är båda uttryck för spektakulärt slöseri och missbruk av offentliga medel.
– Vi är ju bilkramare men då måste man också kunna parkera någonstans, säger Michael Rosenberg (SD) till HD när han motiverar varför sverigedemokraterna ställer sig bakom den mest gigantiska satsningen på bilismen i Helsingborgs historia, landborgsgaraget.
Rosenberg talar klartext till skillnad från andra politiker som grovt vilseledande framställt garaget som en satsning på en mera bilfri stadskärna i Helsingborg.
Helsingborg går mot tidsandan genom att till skillnad från de flesta andra städer satsa så stort på att dra in fler bilar i centrum.
Med SD:s ställningstagande finns det majoritet i fullmäktige för garaget som kostar 400 miljoner kronor. Beslutet tas redan den 14-15 juni under budgetmötet. Nu ska det gå undan.
Garaget ska ligga under Rosenträdgården i Helsingborgs allra mest känsliga historiska stadsmiljö. Kopparmöllegatan och Bergaliden kommer att bli tillfarter för trafiken till garaget, med försämrad trafikmiljö vid gatorna. Har arkeologiska undersökningar genomförts? Vad innebär den kraftigt ökade biltrafiken för luftförorening och buller i Rosengården och Slottshagen? Vad händer med grundvattennivåer och växtlighet i parkerna ovanför? Minns Hallandsåstunneln.
De borgerliga partierna i Helsingborg sätter gärna sprätt på pengarna snabbt till spektakulära projekt. Nyss var det fotbollsläktaren på Olympia, som på rekordtid byggdes för hundratals miljoner från Dunkersfonderna. Därmed intecknade man fondernas avkastning för kanske ett decennium framöver och omöjliggjorde att Dunkerspengar skulle kunna användas till exempel till stadsbibliotekets ombyggnad eller nybyggnad.
I båda fallen handlar det om spektakulärt slöseri och missbruk av offentliga medel.
Fotnot: De fyra borgerliga partierna som driver förslaget kallar det inte för garage eller p-hus utan för ”Landborgskopplingen”. Presentationsmaterialets bilder fokuserar på fotgängare och cyklister, knappt en bil skymtar.