Ska Öresundsbron säljas för att finansiera höghastighetstågen – och om spårvagnen till Väla som en pusselbit i ett upplägg som går ut på att säkra vinster på det allmännas bekostnad.
Miljardspårvagnen som ska frakta kunder till Väla är en del av den så kallade Sverigeförhandlingen, som handlar om infrastrukturprojekt, särskilt i Stockholm, och i synnerhet om de planerade höghastighetsspåren.
Dessa ska förbinda Stockholm med Göteborg och Malmö och är den största infrastruktursatsningen i Sverige sedan järnvägsnätet byggdes ut. Kostnaden beräknas till mellan 190 och 330 miljarder, eller mer.
Projektet utreds i Sverigeförhandlingen, en statlig utredning, ledd av H G Wessberg, före detta vd för Industriförbundet, vice vd för Svenskt Näringsliv och statssekreterare hos Fredrik Reinfeldt.
Det är stora belopp för staten – och affärsmöjligheter för storföretagen, menade Mikael Nyberg häromdagen i Aftonbladet under rubriken ”Till salu: landets infrastruktur”.
Han diskuterar finansieringsplanerna för höghastighetsbanorna. I stället för statliga lån överväger utredarna former för offentlig-privat samverkan och utförsäljningar av statliga tillgångar värda ett par hundra miljarder. För att finansiera de nya tågen kan det bli tal om att sälja Öresundsbron och öppna för privata vägar och järnvägar.
I en artikel på DN-debatt i höstas föreslog en rad tidigare framstående (S-KD-MP-M) just det. Undertecknarna var, skriver Mikael Nyberg, knutna till PR-firman Paues Åberg Communications, som arbetar för bl a byggjättarna Skanska, Peab och NCC och det Hong Kong-baserade järnvägsbolaget MTR.
Affärsidén är, skriver Mikael Nyberg, att ”säkra vinster på det allmännas bekostnad. Staten kan marknadsmässigt mobilisera kapital till bråkdelar av de kostnader som de privata bolagen har att erbjuda. Räntan på 30-åriga svenska statsobligationer överstiger inte 2 procent. De löpande kostnaderna kan täckas med skatter, miljöavgifter eller andra intäkter.”
I det lokala sammanhanget i Helsingborg blir utifrån affärsintressen valet mellan en spårvagn till Väla och en samhällsnyttig Södertunnel självklart. Att ytterligare satsningar på Väla är absurda med tanke på hur illa tilltygat Helsingborgs centrum är, det hör inte hemma i de här kalkylerna.
Reinfeldt-doktrinen i ett nötskal:Utplundra statskassan och de pauperiserade och väl lydnadsdresserade skattebetalarna som betalar ”frihetlig folkskatt på 80%.Stoppa pengarna i dina egna och dina kompisars fickor.Kalla detta för offensiv ekonomisk demokrati.Lätt som en plätt.
Märkligt detta med neoliberalismens roffande näve, fullt synlig bakom teflonflin och nedlåtande förakt för den stora massa som inte förmår att sko sig på andras bekostnad. Och detta till men för balansen mellan arbete och utbyte av varor och tjänster, vilket ideligen leder till kriser i efterfrågan och stagnation (för tillfället i gestalt av begreppet ”austeritet”).
Till Mikael Nybergs artikel är också Johan Ehrenbergs ledare i Etc intressant: Höghastighetstågen är gratis och kostar dig inget alls (http://www.etc.se/ledare/hoghastighetstagen-ar-gratis-och-kostar-dig-inget-alls).