SF som monopolliknande dominerar filmmarknaden i Sverige menar att Röda Kvarn i Helsingborg ”snedvrider konkurrensen”. Goliat sparkar på David.
Röda Kvarn är i dag en av de viktigaste kulturinstitutionerna i Helsingborg. Här visas ett brett utbud av kvalitetsfilm. Livesändningar med opera, teater, balett och konst drar stor publik, liksom filmstudions måndagsvisningar. Röda Kvarn är nödvändigt för Helsingborg och kommunens stöd på årliga 1,6 miljoner är ytterst väl använda pengar.
Det tycker inte Thomas Runfors, informationschef på SF Bio. I ett brev som citeras i HD heter det att ”Vi tappar intäkter och helsingborgarna är blåsta på mångfalden”.
För några år sedan var Röda Kvarn i princip nedlagt. SF höll i driften den senaste tiden och körde biografen i botten. Cyniskt ville man bli av med en konkurrent. Man stod knappast för mångfald i Helsingborg, snarare för krass kronräknande popkornsrasslande enfald.
Detsamma gäller ju nationellt. SF har under det senaste decenniet skaffat sig något som liknar monopol på biografer i Sverige. Utbudet på SF:s biografer har till stor del bestått av kommersiell amerikansk film. SF har snedvridit konkurrens och utbud i Filmsverige på ett bedrövligt vis.
Kulturnämndens ordförande i Helsingborg, moderate Kristian Anderson, svarar oengagerat och undanglidande på HD:s frågor. Oroväckande står han inte självklart upp för värdet av snart hundraåriga Röda Kvarn, som är en av Sveriges allra äldsta biografer, invigd i april 1918 med Viktor Sjöströms Berg-Ejvind och hans hustru som första premiär.
SF får snart en ny biograf i Söderpunkten. Det är efterlängtat. Det finns behov av två biografer i en stad som Helsingborg. Och de båda biografernas repertoar kompletterar varandra.
Just därför är Runfors angrepp på det kommunala stödet till Röda Kvarn så småsint och obehagligt. Goliat sparkar på David. Runfors borde som representant för Sveriges största biografkedja kunna visa respekt för den verksamhet som bedrivs på Röda Kvarn.
Runfors utspel är det senaste i en lång rad av småsinta attacker mot Röda Kvarn. Biografen har levt farligt de senaste decennierna men har – hittills – överlevt inte minst därför att filmälskare i staden röststarkt värnat om att den ska finnas kvar.
Bilden ovan togs i april 2010. Då hade SF för avsikt att lägga ner Röda Kvarn. Men – kommunen gick in och räddade biografen.
Vi bejakar Röda Kvarns verksamhet och har inga synpunkter på att de får 1,6 miljoner årligen i kommunalt stöd. Men syftet med bidraget är att ”den kommunala filmverksamheten ska utgöra ett komplement och alternativ till den kommersiella biografens repertoar.” Om man då visar exakt samma filmer som på Filmstaden – och dessutom till ett lägre pris – måste man ju ställa frågan om det är meningen med verksamheten. Var finns ”komplementet och alternativet”? Resultatet blir ju att man tar kunder från Filmstaden istället för att erbjuda ett alternativ av andra filmer som ju bidraget är avsett för.
I Malmö kan samma film visas på både SFs Filmstaden, på Spegeln och på Panora/Folkets Bio.
Intressant, hur skulle det kunna vara ett problem?
Jag håller helt och fullt med dig Sören i det du skriver om Röda Kvarn och behovet av denna biograf. Däremot kan jag, som fd. småföretagare ha förståelse för SFs klagomål på att Röda Kvarn visar samma filmer som SF, tidvis, men med ett lägre biljettpris, eftersom RK är till viss del sponsrat av kommunen. Dessutom är det ovedersägligt så att mångfalden blir kringskuren. RK kunde ju visat andra, kanske smalare, filmer, det må vara hur det vill med SFs ev. monopol, jag har inte en aning om hur mycket guld dom ev. skördar med täljkniv. Jag menar att RK och SF inte skall konkurrera, utan båda bidraga till mångfald, eftersom dom har olika utgångslägen, allt till medborgarnas godo.
Göran, om Röda Kvarn skulle reduceras till en ”art cinema” med enbart smala filmer skulle publikunderlaget inte räcka till. Röda Kvarn har funnit en bra mix av bredare och smalare kvalitetsfilm och publiken har hittat dit. SF dominerar totalt den svenska biografmarknaden. De borde välkomna Röda Kvarn som bidrar till ökat filmintresse i stan. Det handlar knappast om några kronor hit och dit på biljettpriset. I HD-artikeln nämns att SF Bio kritiserar att Röda Kvarn visar en film som ”Den unge Zlatan”. Den är producerad av Tri Art, som Folkets hus och parker och delägare i. Skulle Röda Kvarn, som drivs av Folkets hus och parker, inte få visa ”sin egen” film, bara därför att den blivit en publikfilm?