Ännu ett hårt slag mot SJ

Pendeltag

SJ förlorar en fjärdedel av sin omsättning sedan MTR med en halv procent lägre anbud vunnit ett 30-miljarders anbud om pendeltågstrafik.

Hongkongbaserade MTR ta över pendeltågstrafiken i Stockholm från december nästa år, sedan företaget vunnit en upphandling över SJ med en halv procent lägre anbud, skriver Svenska Dagbladet. Det förlorade kontraktet är värt 30 miljarder kronor under de 10-14 år framöver som det gäller.

SJ har ansvarat för pendeltågen i Stockholmsregionen sedan 2006. Då var bara 26 procent av resenärerna nöjda, nu är 70 procent nöjda.

SJ tappar nu en fjärdedel av sin omsättning. Det är Stockholms läns landsting som genom beslutet allvarligt försvagar SJ, som för inte så länge sedan förlorade monopolet på sin mest lönsamma sträcka mellan Stockholm och Göteborg.

EU:s försök att öppna den europeiska tågmarknaden för mer konkurrens har gått trögt och vid sidan av Sverige är det bara Storbritannien som har tagit klivet fullt ut.

Det innebär att stora tågbolag från andra länder kan komma till Sverige och konkurrera med SJ. SJ har däremot svårt att komma in på tågmarknaden i andra länder. Och i Hongkong har MTR monopol på både både tågen och spåren de kör på.

Fungerande tåg är en förutsättning för ett fungerande samhälle. Det senaste decenniets erfarenheter för resenärer har varit bisarra. Det stora tågrånet (titelnMikael Nybergs bok) har pågått sedan 1980-talet, när svenska politiker fick för sig att marknadsmekanismer skulle ge oss bättre tågförbindelser. Resultatet har i allt väsentligt blivit det motsatta. Trots det går fortfarande SJ:s direktiv som statligt företag enbart ut på vinstmaximering.