Helsingborg it-världsbäst?

Framtidens IT copy

Helsingborgs it-chef Joakim Jardenberg avgår efter två år. I en reklamtidning heter det att Helsingborg är ”bäst i världen på internet”.

”Bäst i världen på internet” är rubriken över ett stort reportage om Helsingborg i ”Framtidens it & affärssystem”, distribuerad med bl a Svenska Dagbladet i dagarna. Det som är eller skulle bli ”bäst i världen” är internet i Helsingborg.

I reportaget intervjuas Helsingborgs avgående IT-chef Joakim Jardenberg, som efter två år slutar i december och återgår till ”sina klienter inom näringslivet”.

Helsingborgs sammanflätade it- och informationsavdelningar har länge arbetat med att lansera positiva nyheter om Helsingborg, utifrån stora egon och en hel del hybris.

Nyligen reagerade Jardenberg och andra chefer på kommunen upprört mot Helsingborgs Dagblads granskning av stans deltagande i en ”kvalitetsmässa” i Göteborg för miljonbelopp.

”Bäst i världen på internet” är ju knappast Helsingborg, även om stan utsetts till ”årets IT-kommun”, vad nu det innebär.

I artikeln nämner Jardenberg några exempel, som att de boende på äldrevården fått möjlighet att skypa med sina barnbarn. Men det räcker inte riktigt.

Tidningens presentation av Jardenberg är en orgie i överord, ”sociala-medieguru”, ”sociala medier-terapeut”, ”internetveteran”, ”evangelist” …

Nå, ”Framtidens it & affärssystem” (oturligt nog med felstavat tidningsnamn i logotypen) är ju en reklambilaga, producerad av European Media Partner, som ”arbetar med content marketing och native advertising. Vi skapar redaktionellt innehåll i ämnesspecifika tematidningar. … Vår uppgift är att se till så att ditt budskap når ut och påverkar din målgrupp.”

Det kan innebära att Helsingborgs kommun betalt till European Media Partner för att lansera Jardenberg och Helsingborgs it-avdelning, gissar jag. Det kallas content marketing, med reklam som ser ut som tidningsartiklar.

En reaktion på ”Helsingborg it-världsbäst?”

  1. Du kunde bara ha frågat. Nej, vi har inte betalat ett öre till tidningen. Din ton är som vanligt tragiskt insinuant. Och din vilja till dialog och lärande total icke-existerande.

    Och nej, vi reagerade inte över ”granskningen” av kostnaderna för mässan, vi reagerade på hur tidningen försökte förminska utmärkelsen (som för övrigt inte heter ”årets IT-kommun”, utan ”Sveriges IT-kommun” eftersom det bara delas ut vart annat år, och vad det betyder står att läsa i motiveringen från juryn:
    ”Året pris går till en kommun som vågar blicka ut i världen och in i framtiden. Helsingborg har lyckats skapa bred uppslutning bakom en vision av hur digitalisering kan bidra till ett samhälle där utmaningar istället blir till möjligheter. Kommunen har arbetat kontinuerligt och målinriktat för att erbjuda en modern service till medborgare och företag med hjälp av kundcenter, digitala tjänster och hemsida i toppklass. Hos Helsingborg finns en nyfikenhet på vad ny teknik kan tillföra staden, och en öppenhet till att testa nya vägar för att nå invånarna i digitala miljöer där de känner sig hemma. Med sitt innovativa och gedigna arbete med digitalisering är Helsingborg en föregångare som vi hoppas att fler kommer inspireras av.”)

    Har du frågor får du gärna höra av dig. I motsats till dig försöker jag faktiskt svara på dem…
    https://www.facebook.com/jardenberg/posts/10153326768975953

Kommentarer är stängda.