I höst öppnar Väla Park, en helt ny del av Väla. Därmed förtvinar Helsingborgs stadskärna ytterligare.
Diligentias Väla Park började byggas i september 2014 och blir ett stort nytt område i köpcentrat, som knyter samman Väla Centrum med Väla norra. De första butikerna öppnar i oktober och alla ska vara igång till julhandeln, säger centrumchefen Niklas Blonér till HD. Tidningen noterar att Väla Park kommer att erbjuda 233 nya jobb.
I ”Helsingborg växer”, utgiven av Helsingborgs kommun läser jag:
”Den totala butiksytan i Väla Park blir 11 000 m² med plats för 5–6 butiker i ett plan. Här kommer att finnas livsmedel, gym och andra verksamheter som gör handelsområdet komplett. Alla butiker har enskild entré. I direkt anslutning till byggnaden finns 563 parkeringsplatser.”
Väla växer alltså ytterligare. Det som kallas Väla Centrum har årligen ca 7 miljoner besökare, skriver ägarföretaget Diligentia i en pressrelease. Hur många miljoner de nya butikerna ska omsätta nämns inte.
I Helsingborg växer-tidningen finns ingen som reflekterar över vad Väla innebär för Helsingborg som stad. Dock skriver man lyriskt i tidningen om ”en pulserande stadskärna” och exemplifierar med två nya lekplatser:
”Under 2014 har Helsingborgs stad tillsammans med Citysamverkan* satsat på att skapa en pulserande stadskärna. Målbilden är att fler människor ska besöka stan oftare, stanna längre och uppleva något som är värt att berätta vidare. För att nå dit måste vi hela tiden, genom både större och mindre projekt, tänka nytt och göra allt för att det ska hända saker som får både helsingborgare och besökare att vilja mötas i stan. Under sommaren har vi bland annat haft invigning av två nya lekplatser i stan, en på Konsul Olssons plats och en på Mäster Palms plats.”
Redan nu har Helsingborgs stadskärna stora problem. Handeln i centrum är utarmad. Affärslokaler står tomma och flera kategorier butiker har glesats ut eller försvunnit. Det förutsätts att stadsborna glada i hågen ska ta bilen till Väla för sina inköp, stora som små.
Med Väla Park accelererar den bedrövliga utvecklingen ytterligare. Det är sorgligt att uppleva hur förutsättningarna för en levande – ja tala inte om ”pulserande” – stad slåss i spillror.
Facit finns ju att se i mängder av amerikanska städer, med utslagna och förfallna stadskärnor. Det är obegripligt att Helsingborgs politiker styr utvecklingen i för medborgarna så destruktiva och oåterkalleliga banor.
Fotnot: Diligentia som äger Väla ägs i sin tur av försäkringsbolaget Skandia. Diligentia förvaltar fastigheter till ett värde av 36 miljarder kronor.
Hej! Givetvis blir det Väla eller annan stormarknad, varför köra ner till centrum med svårt med p-platser och nitiska p-vakter? Skall man nu börja riva upp gator i centrum blir det väl ändå värre. Buss inget alternativ, snart 70 år och inte pigg på att släpa på varor in och ut ur buss. Dessutom kostar det runt 80 kr för 2 pers, räcker till bensin tur och retur Väla och blir över till en glass så valet är inte så svårt. Det enda som kommer att vara kvar i centrum blir restauranger och biografer samt lite handel på GA-torg. Kanske även ett systembolag och ngn liten specialaffär för övriga är det nog ”kört”