Fyra kommande OS kommer enbart att sändas i kommersiella Discovery-kanaler, sedan det amerikanska TV-bolaget stoppat ner de olympiska ringarna i sin medieportfölj.
Discovery köper de svenska rättigheter till fyra kommande olympiska spel, skriver Dagens Media. Företaget äger via Discovery Sweden Eurosport och Kanal 5 samt Kanal 9 och kanal 11 i Sverige.
Discoverys vd David Zaslav uttalar sig med ståt och pompa:
– Vi är stolta över att kunna addera de olympiska ringarna till Discovery Communications portfölj av erbjudanden.
Hur är detta möjligt? Hur kan ett amerikanskt mediebolag köpa exklusiva rättigheter till de olympiska ringarna och stoppa ner dem i sin portfölj? Jag ser det som en stöld i Björnliganklass, något som strider flagrant mot den olympiska tankens idé och mot grunderna för svensk mediepolitik.
Zaslav (bilden ovan) tillhör de personer till vilka det globala kapitalet strömmar. Hans årsinkomst 2014 var en dryg miljard eller 156 miljoner dollar, skriver Variety. Varför ska en person som han och det bolag där han är vd kunna köpa OS och bestämma hur svenska tittare ska kunna följa idrottstävlingarna?
Jag vill inte få nertvingat de kommersiella kanalernas tankedöda reklambudskap i halsen, i all synnerhet inte tillsammans med sändningar från OS.
Dessutom innebär Discoverys köp att mängder av svenska hushåll inte kommer att kunna följa spelen på TV.
Dan Panas, presschef för Discovery Networks Sweden, säger till Dagens Media att affären innebär att tv-husets kanaler kommer att erbjuda OS-rättigheten på den svenska marknaden.
– Detta innebär att Discovery Networks Sweden kommer att sända vinter-OS 2018 och 2022 samt sommar-OS 2020 och 2024.
I ett pressmeddelande heter det att Discovery har förvärvat de exklusiva europeiska rättigheterna ”värderade till 1,3 miljarder euro” för alla plattformar.
Det inkluderar fri-tv, betal-tv, internet och mobiltelefon på alla språk över 50 länder och territorier på den europeiska kontinenten för åren 2018-2024. Ryssland ingår ej.
Enda inskränkningen tycks vara att minst 200 timmar av sommar-OS och minst 100-timmar av vinter-OS ska sändas i fri-tv-kanaler.
MTG bröt SVT:s tidigare OS-dominans när bolaget köpte OS-rättigheterna för 2014 och 2016.