Det underjordiska garaget som skulle ha byggts för 500 miljoner under parkerna i Helsingborgs historiska centrum röstades på torsdagen bort i kommunfullmäktige.
Planerna på ett väldigt landborgsgarage i centrala Helsingborg föll på torsdagen samman som ett korthus. Sverigedemokraterna, som efter valet i realiteten styr staden tillsammans med allianspartierna, gjorde heltom och röstade mot.
Aktivisten Stig Broqvist, en av de som samlat in namn på protestlistor mot garaget, står därmed som segrare, liksom alla vi som engagerat oss mot projektet. För oss har Helsingborgs motsvarighet till Almstriden i Stockholm fått ett lyckligt slut. Helsingborg blir därmed en bättre och miljövänligare stad.
Tanken på att genom garaget dra in bilismen i Helsingborgs äldsta och känsliga parkområden med flera skolor var från början gallimatias. Lanseringen kantades av fulargumentering. Garaget kallades ”landborgskopplingen” (vissa medier använder fortfarande lydigt beteckningen). Garaget skulle gynna cyklisterna hette det. Pyttsan. Och så vidare.
Kommunstyrelsens moderate ordförande Peter Danielsson som talat sig varm för garaget uttrycker i HD sin besvikelse över kommunfullmäktiges besluts:
– Tanken med Landborgskopplingen är att säkra ett levande och pulserande city. Att man når de centrala delarna av Helsingborg utan att köra nedanför Landborgen. Detta ger Väla ytterligare ett försprång, sa han.
Danielsson är för övrigt en av de politiker som genom satsningar på Välas tillväxt gjort att Helsingborg har ett centrum som är betydligt mera utarmat än jämförbara svenska städer.
Vad Helsingborgs centrum behöver är annat än ett garage. En bra början vore ett bilfritt och levande Stortorg. Än viktigare vore att satsa på den försummade och segregerade stadsdelen Söder.
Bilden: Under parken Rosenträdgården ett stenkast från Kärnan skulle p-huset för 600 bilar och cirka 300 cyklar ha byggts för över 500 miljoner kronor.